Monday, July 4, 2011

MANUSIA OH MANUSIA..

ntah kenapa sekarang ni aku suka untuk bermuhasabah diri aku sendiri..banyak benda yang aku mula berfikir untuk diri aku sendiri..betapa aku sedih melihat manusia di sekeliling yang sudah mula kufur dengan nikmat tuhan..ini semua angkara iblis yang dibantu nafsu,mereka tak pernah berhenti untuk menyesatkan kesemua cucu adam dan hawa..dan pastinya sekarang mereka tersenyum puas dengan kejayaan mereka..misi dan visi telah tercapai,tapi mereka tidak pernah merasa puas..

begitulah juga sifat manusia,yang tak pernah puas dengan apa yang mereka ada..apa lagi yang manusia mahukan setelah mula melakukan kerosakan di muka bumi ini??aku tertunduk malu bila mengenangkan nasib diri aku,aku sendiri juga tak terlepas dari nikmat dunia yang makin laju memburu diriku..atau aku sendiri yang memburu dunia??

tuhan,andai esok kematian mula menjemput ku,aku mohon,tempatkanlah aku bersama orang2 yang beriman,tempatkanlah saudara2 seagama ku bersama orang2 yang ikhlas dalam ibadah..aku meminta semua ini kerana aku tahu,aku tidak mungkin dapat meminta agar diperlambatkan tarikh kematian ku,kerana semuanya telah termaktub di arasy mu ya allah..

aku masih tertunduk malu,sepanjang 22 tahun,apa lagi yang aku lakukan dalam hidup aku sebagai penyumbang kepada agama ku sendiri..tiada..lesu..segalanya pudar...

saudaraku..aku tidak mampu untuk mengubah kalian,apa yang aku mampu lakukan,hanyalah doa dari hamba kepada sang pencipta...doa ku untuk kalian..sungguh!!!allah sendiri tidak akan mengubah kalian kecuali kalian sendiri yang dapat mengubah diri kalian..ini bukan omongan kosong,tapi ianya telah termaktub dalam kitab suci..mahukah kalian mengingkarinya??

jangan merosakkan diri sendiri,kerana allah amat menyanyangi hambanya,nabi muhammad begitu kasih kepada umatnya,sehingga sanggup menanggung sakit kematian umatnya..kenapa kalian tidak perasan semua ini??

sesungguhnya baginda amat merindui kita,umatnya yang tidak pernah menatap wajahnya,sedarkah kita bahawa baginda selalu memrhatikan kelakuan umat2 nya di alam sana??tidak malukah kita dengan perlakuan kita sekarang??

kalian..moga tuhan sentiasa bersama kita,merahmati hari2 berbaki yang kita ada,moga segalanya di bawah naungan allah..

oppSSSS...aku dah mula berpuisi kembali..agak kelakar bila detektif conan berpuisi..tapi realiti kini berbeza dengan realiti sekarang..sungguh!!aku berharap agar satu hari nanti kita semua bersatu di bawah naungan allah..

akhir kata "kita umat yang diredai,sungguh rugilah jika kita mengabaikan setiap rahmat yang telah tersedia dihadapan,dan cuba mengambil kebencian allah di belakang"

allah berfirman "demi masa,sesungguhnya manusia dalam kerugian,kecuali mereka yang beriman dan mengerjakan kebaikan serta saling menasihat utk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran"

No comments: