Tuesday, March 30, 2010

ANTARA MAJID AQSA DAN HAIKAL SULAIMAN...

video

Salam..teman2..video ni sy uplod untuk tatapan bersama...saya nasihatkan..kita janganla percaya bulat2..sy harap teman2 boleh kaji sendiri..soal nak percaya atau tidak terpulang pada diri masing2...kalau nak tengok episode penuh..carilah dlm youtube..taip tajuk the arrivals..

JERITAN AL-AQSA...LAMBAIAN PALESTIN.....ALLAH!!!!!

SALAM...teman2..hari ni saya nak share sama2 photo ni..tapi saya harap..photo2 ni janganlah hanya sekadar tontonan semata2..tapi kita sebagai sedra seislam..kita doakanlah kesejahteraan mereka bersama...ingatlah..jika kita kata hidup kita ni susah,sebenarnya kehidupan mereka lagi susah,sejak lahir hingga ke hari ni,tiada erti kemerdekaan dalam hati mereka...ya allah..

semua angkara rejim zionis laknatullah..dengan angkuh memijak bumi pinjaman dari allah,dengan bongkak mangkuk2 ini menghirup udara yang diberikan allah..dan dengan bangangnya mereka melakukan keganasan di bumi ini tanpa mereka sedari yang sebenarnya mereka juga adalah ciptaan tuhan,yang mana tubuh mereka jugak dicipta daripada tanah yang tiap2 hari kita dok pijak ni..

dan mereka juga telah memperbodohan umat islam di seluruh dunia ni bahawa masjid al-quds adalah masjid al-aqsa,dan saya rasa ramai dah yang tertipu,tapi tak semua umat islam tu bodoh macam diorang yang dah sedia bodoh..disini saya sertakan sekali masjid al-aqsa yang sebenarnya...

janganlah kita terlalu alpa dengan nikmat dunia yang banyak dicipta oleh puak mereka sendiri..dan janganlah kita tertipu dengan semua ini yang hanya kelihatan indah tapi sebenarnya hanyalah fatamorgana ciptaan manusia..

adakah keterlaluan saya menggunakan bahasa2 yang kasar seperti yang tertulis diatas tadi???bagi saya tidak...walaupun dengan perkataan terburuk sekalipun sebenarnya ia masih tidak dapat membalas semua perbuatan mereka, janganlah kita sekadar mendengar jeritan al-aqsa dan janganlah kita hanya sekadar melihat lambaian palestin,tapi marilah kita sama2 membantu mereka,kita tidak perlu mengangakat senjata,cukuplah bagi kita doa untuk mereka,jangan sampai bila diakhirat nanti kita dituntut kembali oleh rakyat2 palestin kerana kita tidak menjalankan tanguggjawab kita sesama islam walaupun hanya berdoa untuk mereka..ingat..doa adalah senjata orang islam...diingatkan sekali lagi,masjid yang bumbungnya berwarna kuning bukan masjid aqsa,tapi ia adalah masjid al-quds..













Saturday, March 27, 2010

TOLONG JAWAB JAP...

salam..teman2,saya ada teka teki sikit,tolong jawab ye..

ada satu tasik ni,dalam dia ada sekor buaya ni,nak dipendekkan cite,semua binatang yang lalu kat situ and tumpang minum kat tasik tu mesti kena makan dengan buaya ni,tapi satu hari tu,ada sekor lembu minum kat tasik tu,tapi buaya tu tak makan pun lembu tu..

persoalannya kat sini,semua binatang yang lalu @ minum kat tasik tu mesti kena makan walaupun dia dah kenyang,tapi kenapa lembu dia tak nak makan??

heheheh...jawaban dia akan saya bagi bila ada yang dah bertanya..hehehehehehe...selamat menjawab..

NAK CARI BALIK......

salam..baru2 ni saya ada dengar sedikit tazkirah..hmmm..agak menarik pengisian dia,tapi saya lagi tertarik dengan satu perkara..tentang wanita..tapi saya nak fokuskan tajuk yang lagi kecik..about maruah wanita...hmmmm...teman2,saya tak nak jadi penilai,saya takut nanti orang cakap saya ni sesuka hati je menilai sendiri,saya nak teman2 yang tolong nilai,boleh????

CONTOH2 PENGEKSPLOITASIAN WANITA PADA ZAMAN JAHILIYAH :
-Pada zaman yunani : wanita adalah barang yang boleh dimiliki secara mutlak...saya bagi contoh : enset kita,itu adalah barang mutlak kita,so suka hati kitala nak pakai ke tak..

-pada zaman rom : wanita dilayan seperti kanak2 atau orang gila..yang ni saya tak payah terangla kot...

-pada china : wanita diletakkan pada kedudukan yang paling rendah dan hina...suka hati kucing diorang je nak letak kedudukan orang lain...

-pada zaman india : wanita disama tarafkan dengan hamba...tahukan konsep hamba??yela,guna konsep barang kau,barang aku jugak,tapi barang aku bukan barang ko..kata si tuannya..

-pada zaman yahudi : wanita di laknat oleh bangsa ni...ni lagi senget..sesuka suki je nak laknat orang...opsssss..saya terlupa,zaman diorang mana ada kamus dewan ataupun oxford,sebab tu diorang tak paham makna laknat..

-pada pemimpin kristian : mereka boleh menyewakan isteri mereka kepada orang lain untuk mendapatkan keuntungan...ni lagi dahsyat,ntah2 masa zaman ni mesti orang2 dia tak payah belajar tinggi2 kan,yela,sebab keje jual bini je,takkan nak kena ada sijil kan,lagi 1,mseti diorang ni tak banyak pekerjaan kan,sebab masa ni orang dok pakat jual bini,ni kan lagi senang daripada cangkul tanah,betul tak??

-zaman hampir dengan islam : wanita dibawa ke medan perang untuk memuaskan nafsu..ni lagi satu..tak sekolah kot..

-zaman kegemilangan islam : islam datang untuk mengangkat martabat wanita

-hakikat sekarang,islam makin ditinggalkan dan wanita kembali dieksploitasi.

teman2,banyak surah dalam al quran banyak menyebut tentang wanita,antara surah al imran,surah an nisa',surah al ahzab,itu adalah antaranya,saya hairan,kenapa wanita zaman sekarang nak jadi balik macam wanita zaman dulu??apa yang saya lihat,wanita sekarang banyak dikaitkan dengan simbol seks,pemuas nafsu...takkanla nak buat iklan burger pun sampai model wanita dia tu pakai seksi,sampai nampak benda2 yang tak sepatutnya,pastu sosnya sampai meleleh2,itukan dah membazir namanya,baik simpan buat cicah ngn kopok lekor,lagi sedap..hello,hello,hello....wahai wanita,kalau tubuh anda dirasa oleh orang lain,atau pun dah ditonton oleh orang lain dengan buka sana,buka sini,nanti bila you all kawin,apa yang you all simpan tuk suami you all...kata sayang kat husband,tapi kenapa bagi barang yang dah secondhand....opssss..saya dah mula buat penilain sendiri...ok2..taknak bebel panjang2,nnt orang marah,saya cuma nak minta pada kaum wanita supaya cari balik ketinggian martabat seorang wanita yang telah dibawa oleh islam..sory,ayat tadi macam kasar ye,takpela,untuk peringatan bersama...

maafkan saya jika ada yang terkasar..insyallah..jumpa lagi...

Tuesday, March 23, 2010

HANYA SENYUMAN SEBAGAI PENAWAR...

salam..teman2...saya ada buka 1 blog..dia macam menceritakan luahan hati dia..sebenarnya hidup kita ni akan jadi seronok bila mcm2 kejadian jadi sepanjang hidup kita...dalam hidup kita,kadang2 kita gembira,kadang2 sedih,kadang2 nak marah,kadang2 suka sorang2,macam2 lagila...

saya sendiri,dari kecik lagi mak ayah saya dah ajar cara untuk hidup berdikari,kadang2 rasa macam susah,kadang kita rasa seronok...tapikan sebenarnya dari situ,kita dapat ramai kawan,kita dapat kenal macam2 manusia yang tuhan jadikan...

saya hidup di perantauan,bukan perkara yang mudah,rindu pada keluarga,tuhan saja yang tahu,kerenah kawan2 yang pelbagai,ada yang baik dan ada yang biasa je,berdepan dengan kerenah orang arab lagi,semua perkara nak ikut cara diorang,saya pernah dimarahi,saya pernah di ketawakan,dan saya pernah diejek oleh orang arab,kadang2 kita kesempitan duit...

tapi sebenarnya semua perkara ni lambat laun akan jadi kenangan manis buat kita,bila musibah menimpa kita,satu perkara yang perlu kita buat..SABAR...ye..itu adalah sifat yang paling disukai allah..dan apabila kita susah hati,beljarla untuk tersenyum,kerana disitu kita akan jumpa penawarnya,insyallah..jadi nasihat saya...nikmatilah hidup ni dengan hati yang terbuka..insyallah semua akan jadi mudah dan akan jadi happy...salam sayang dari saya buat teman2 yang membaca blog saya..saya mula terpikir nak promosi bumi anbiya ni kepada teman2..insyallah..di lain waktu ok...

Saturday, March 20, 2010

TANDA-TANDA KEMATIAN...

salam..teman2...kali ni saya nak bawakkan 1 perkara yang penting dalam kehidupan kita...kematian..semua orang tak tahu bila dia nak mati,kalau dia nak mati esok pasti seharian dia tak berganjak dari sejadah,tapi allah tu maha pengasih,dia beri kita tanda-tanda untuk kita tahu bahawa kita telah hampir pada kematian,sapa yang betul2 beriman,dia akan dapat kesan tanda-tanda tersebut,dibawah saya ceritkan tanda-tanda tersebut..

TANDA-TANDA 100 HARI SEBELUM KEMATIAN...

tanda ini hanya disedari oleh orang-orang yang tertentu sahaja,lazimnya ia berlaku selepas asar..seluruh badan iaitu daripada hujung rambut hingga hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil.

getaran tersebut seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti,kita akan dapati daging itu seakan-akan bergetar..

jika orang beriman,dia akan sedar,tapi sebaik sahaja ia sedar,getaran tersebut akan berhenti.bagi orang yang lalai,getaran tersebut akan lenyap begitu sahaja tanpa manfaat.


40 HARI SEBELUM KEMATIAN...

lazimnya akan berlaku lepas asar..bahagian pusat akan berdenyut-denyut dan ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang terletak di arasy allah,maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula melakukan persiapan untuk mencabut nyawa kita,antaranya ia akan mengikut kita sepanjang masa.

akan ada juga malaikat maut akan memperlihatkan wajahnya sekilas pandang,jika ini terjadi,mereka yang terpilih akan merasa seakan-akan terpinga-pinga seketika.


7 HARI SEBELUM KEMATIAN..

tanda ini akan diberikan kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan,dimana orang yang sakit itu tak berselera untuk makan akan jadi cukup berselera untuk makan dengan tiba-tiba.mungkin ini adalah salah satu rahmat allah kepada hambanya.


3 HARI SEBELUM KEMATIAN..

Jika ini terjadi pada orang yang sakit,maka dia akan merasa denyutan di bahagian tengah dahinya iaitu diantara dahi kanan dan kiri,jika tanda ini dirasakan,maka berpuasalah supaya tiada najis dalam perut kita,ini memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

kalau sedang mengamati orang yang sedang sakit parah,dan kelihatan hanya menunggu masa sahaja,maka perhatikan tanda-tanda ini :
1-mata hitam tidak lagi bersinar dan bagi orang yang sakit hidungnya akan jatuh perlahan-lahan jika dilihat di bahagian sisinya.

2-telinganya akan layu dibahagian hujungnya akan beransur masuk kedalam.

3-telapak kakinya yang terlunjur perlahan-lahan jatuh kedepan dan sukar di tegakkan.


1 HARI SEBELUM KEMATIAN...

akan berlaku selepas asar..akan merasa satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun dimana ini menandakan bahawa kita tak sempat untuk menemui waktu asar esoknya.


TANDA UNTUK HARI YANG TERAKHIR...

akan merasa sejuk dibahagian pusat,rasa itu akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke halkum,ketika ini hendaklah mengucap dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT BOLEH LAYARI KHALID ABDULLAH.COM

teman...saya bawakan 1 kalam saidina umar..."SETIAP HARI AKU MENDENGAR SI POLAN DAN SI POLAN ITU MENINGGAL DUNIA,NANTI AKAN ADA SATU HARI YANG MANA ORANG AKAN MENDENGAR BAHAWA UMAR TELAH MENINGGAL DUNIA"

teman2...berdasarkan kalam tadi,cuba teman2 gantikan nama saidina umar tu kepada nama teman2 sendiri....sudah bersedia untuk bertemu malaikat maut dan mengadap allah yang maha esa????

saya bawakan 2 kisah benar yang berbeza keadaannya....baca cerita ini dan pahatkan dalam otak masing-masing,jika ada yang masih meragui tentang kebenaran dan kekuasaan allah maka izinkanlah saya untuk mengeluarkan perkataan ini...BODOHNYA KAMU WAHAI SI POLAN..

KISAH PERTAMA..

ada seorang hamba allah yang mana begitu taat kepada allah,meninggalkan segala larangan allah..ketika saat akhir hidupnya datang malaikat maut untuk mencabut nyawanya,dengan wajah yang tersenyum dia berkata kepada malaikat maut " SELAMAT DATANG WAHAI MALAIKAT MAUT,SUDAH 50 TAHUN AKU MENANTI KEDATANGANMU.."

bayangkan teman2...adakah kita juga akan berkata begitu pada malaikat maut kelak???

kisah kedua...

ada seorang laki yang sedang nazak akibat accident,kawannya datang kepadanya sambil menyuruhnya mengucap...tapi laki tersebut tidak mengucap.dia hanya berkata"AKU DI DALAM SAQAR.."dan terus meninggal dunia.

kawan laki tersebut merasa hairan,dan selepas itu dia pergi berjumpa keluarga si mati,dia bertanya apa yang telah dilakukan oleh arwah sepanjang hidupnya.keluarganya menjawab bahawa arwah tidak pernah menunaikan solat..

teman2 tahu apa itu saqar????sila buka surah AL-MUDASSIR..SURAH YANG KE 74 MENGIKUT SUSUNANNYA DIDALAM ALQURAN,SILA RUJUK AYAT YANG KE-42&43,ada menerangkan makna saqar..

bukan saya tidak mahu menerangkan makna saqar disini,tapi didalam al quran,ayat tersebut sudah jelas menerangkan apa itu saqar dan kenapa laki tersebut berkata aku didalam saqar..lagipun saya rasa ini adalah satu peluang bagi mereka yang dah lama tidak membuka al quran untuk membuka kembali al quran..

saya yakin..yakin kalian akan paham apa yang akan diterangkan oleh ayat tersebut..jika ada yang tidak paham..bagitahu saya..tapi apa yang saya nak,tolongla selak dan cari ayat yang saya maksudkan tadi...lagipun ini bukanlah satu perbuatan yang sia2,hanya mengambil masa tak sampai 5 minit...

teman2,tajuk yang saya bawakan kali ni,di harapkan dapat menjadi pedoman kita bersama,persiapkanlah diri,ingat,segala apa yang ada didunia ini hanya sementara,syurga bagi orang yang beriman hanyala disyurga,bukannya di dunia yang sementara ini,sebelum mengakhiri tajuk kali,saya nak bawakan 1 lagi kisah 2 sahabat ini...

ada 2 sahabat yang musafir,apabila menjelangnya waktu malam,mereka mencari tempat untuk berteduh,tiba-tiba mereka ternampak sebuah istana,mereka berkata kepada pengawal istana " bolehkah aku menumpang tidur disini??"jawab pengawal "tak boleh,ini istana" mereka bertanya lagi "istana ni siapa yang punya","sultan si polan bin si polan yang punya".mereka meminta izin untuk berjumpa sultan.pengawal membenarkan..

mereka pun meminta izin kepada sultan untuk menumpang tidur disini,tapi sultan tak benarkan,katanya,ini adalah istana...maka salah seorang dari mereka bertanya kepada sultan "sebelum tuanku,siapakah pemilik istana ini??",jawab sulatan " datuk beta",dia bertanya lagi " sebelum datuk tuanku,siapakah pemilik istana ini??","moyang beta" jawab sultan tersebut.

dia bertanya lagi " kalau ditakdirkan tuanku mati nanti,siapa pula pemilik untuk istana ini??,sultan menjawab " anak beta".."jika anak tuanku mati,siapa pula pemilik istana ini" dia bertanya lagi," sudah tentu cucu beta".."jika cucu tuanku mati,siapa pula???"...jawab sultan " cicit beta"..

akhirnya pemuda itu bertanya buat kali terakhir..."sebenarnya,siapakah pemilik mutlak untuk istana ini?????"

sekadar ini dulu kisah saya..harap dapat dijadikan iktibar bersama..

Monday, March 8, 2010

GAMBAR2 REHLAH(LAWATAN) ADVANTURE.

PEMANDANGAN SEPANJANG REHLAH...








KUBU SALAHUDDIN AL AYUBI.






Sekadar ini dulu..insyallah..saya sertakan gambar2 yang lain di lain waktu...

GAMBAR2 ADVANTURE..

YANG DIKATAKAN LEMBU SAMIRI.



MAQAM NABI HARUN.



MAQAM NABI SALEH.



AIR MATA 12.



TEMPAT MUNAJAT NABI MUSA



PUNCAK SINAI.

GAMBAR2 REHLAH(LAWATAN )ADVANTURE...

PERJALANANN MENDAKI BUKIT SINAI...





REHLAH(LAWATAN) ADVANTURE.......

salam..teman2..lama dah saya tak update blog ni,sory..akhir2 ni macam busy sikit...hmmm...tapi kan saya ada something yang agak menarik jugakla yang nak di share dengan teman2..baru ni 22,23,24 and 25 februari saya ada ikut gi rombongan ke sinai....tahu tak pasal sinai ni???saya cerita serba sikit pasal sinai ek...sinai adalah bukit yang setinggi 2.285 meter diatas permukaan laut,sepanjang pendakian kitorang xjumpa lagi pokok ataupun tumbuh2an,kalau ada pun setakat yang kecik2 tu je,masa2 mula kitorang masuk ke kawasan bukit sinai kitorang lalu kat depan gereja,gereja tu punya la besar,katanya dalam gereja tu ada di tanam pokok2 yang akan lindungi orang kafir bila nak kiamat nanti,kalau teman2 nak lebih paham psl pokok ni,bolehla teman2 cari sendiri maklumat ni ek,tapi saya tak pernah masuk pun dalam gereja tu,kwn2 yang pernah masuk yang cite kat saya,tapi psl pokok insyallah ia adalah fakta ok,bukannya auta...

sebenarnya kenapa ye kitorang ni beriya2 sangat nak panjat bukit tu ha???klu teman2 nak tahu,bukit tu dipanggil juga dengan panggilan jabal(bukit)musa,sebab nabi musa telah bermunajat diatas bukit tu selama 40 hari dipuncak sinai tu,alhamdulillah,saya dapat menjejakkan kaki di tempat munajat nabi musa tu.

selain tu,kitorang ada lawat maqam nabi soleh dan harun dengan pengikut2 nya,kitorang ada tengok tinggalan lembu samiri,lagi satu pasal samiri ni,mybe patung yang ada sekarang ni bukan patung yang betul,patung yang betul dah dipecahkan,mybe yang ada tengok ni hanya biasan dari patung emas samiri tu,pasal ni pun saya galakkan teman2 kaji sendiri ok.

kitorang sempat gak gi tengok air mata 12,ingat tak kisah yang kaum nabi musa tersesat di pergunungan yang tiada apa2 sumber untuk dimakan,jadi allah perintahkan supaya nabi musa ketuk kayu dia di batu,and kuarlah 12 mata air,knp 12 mata air??sebb masa tu ada 12 kaum.

and sbnrnya byk lagi tempat yang kitorg lawati,insyallah,saya akan publish kan gambar2 sepanjang rehlah(lawatan)kitorang...satu lagi saya nak pesan,tak rugi kalau kita panjat jabal musa,bukit nila paling mencabar,sbb apa saya ckp mcm tu,teman2 kena rasa sendiri,baru tahu...akhir kata dari saya,marilah kita menadah tangan sebagai tanda mensyukuri nikmat allah..allah itu mampu mencipta segalanya tanpa pertolongan dari sesiapa pun,kerna allah itu bukan lemah,dan lemah itu adalah sifat mustahil bagi allah..andai ada yang silap,tegurla saya...