Saturday, March 27, 2010

NAK CARI BALIK......

salam..baru2 ni saya ada dengar sedikit tazkirah..hmmm..agak menarik pengisian dia,tapi saya lagi tertarik dengan satu perkara..tentang wanita..tapi saya nak fokuskan tajuk yang lagi kecik..about maruah wanita...hmmmm...teman2,saya tak nak jadi penilai,saya takut nanti orang cakap saya ni sesuka hati je menilai sendiri,saya nak teman2 yang tolong nilai,boleh????

CONTOH2 PENGEKSPLOITASIAN WANITA PADA ZAMAN JAHILIYAH :
-Pada zaman yunani : wanita adalah barang yang boleh dimiliki secara mutlak...saya bagi contoh : enset kita,itu adalah barang mutlak kita,so suka hati kitala nak pakai ke tak..

-pada zaman rom : wanita dilayan seperti kanak2 atau orang gila..yang ni saya tak payah terangla kot...

-pada china : wanita diletakkan pada kedudukan yang paling rendah dan hina...suka hati kucing diorang je nak letak kedudukan orang lain...

-pada zaman india : wanita disama tarafkan dengan hamba...tahukan konsep hamba??yela,guna konsep barang kau,barang aku jugak,tapi barang aku bukan barang ko..kata si tuannya..

-pada zaman yahudi : wanita di laknat oleh bangsa ni...ni lagi senget..sesuka suki je nak laknat orang...opsssss..saya terlupa,zaman diorang mana ada kamus dewan ataupun oxford,sebab tu diorang tak paham makna laknat..

-pada pemimpin kristian : mereka boleh menyewakan isteri mereka kepada orang lain untuk mendapatkan keuntungan...ni lagi dahsyat,ntah2 masa zaman ni mesti orang2 dia tak payah belajar tinggi2 kan,yela,sebab keje jual bini je,takkan nak kena ada sijil kan,lagi 1,mseti diorang ni tak banyak pekerjaan kan,sebab masa ni orang dok pakat jual bini,ni kan lagi senang daripada cangkul tanah,betul tak??

-zaman hampir dengan islam : wanita dibawa ke medan perang untuk memuaskan nafsu..ni lagi satu..tak sekolah kot..

-zaman kegemilangan islam : islam datang untuk mengangkat martabat wanita

-hakikat sekarang,islam makin ditinggalkan dan wanita kembali dieksploitasi.

teman2,banyak surah dalam al quran banyak menyebut tentang wanita,antara surah al imran,surah an nisa',surah al ahzab,itu adalah antaranya,saya hairan,kenapa wanita zaman sekarang nak jadi balik macam wanita zaman dulu??apa yang saya lihat,wanita sekarang banyak dikaitkan dengan simbol seks,pemuas nafsu...takkanla nak buat iklan burger pun sampai model wanita dia tu pakai seksi,sampai nampak benda2 yang tak sepatutnya,pastu sosnya sampai meleleh2,itukan dah membazir namanya,baik simpan buat cicah ngn kopok lekor,lagi sedap..hello,hello,hello....wahai wanita,kalau tubuh anda dirasa oleh orang lain,atau pun dah ditonton oleh orang lain dengan buka sana,buka sini,nanti bila you all kawin,apa yang you all simpan tuk suami you all...kata sayang kat husband,tapi kenapa bagi barang yang dah secondhand....opssss..saya dah mula buat penilain sendiri...ok2..taknak bebel panjang2,nnt orang marah,saya cuma nak minta pada kaum wanita supaya cari balik ketinggian martabat seorang wanita yang telah dibawa oleh islam..sory,ayat tadi macam kasar ye,takpela,untuk peringatan bersama...

maafkan saya jika ada yang terkasar..insyallah..jumpa lagi...

No comments: