Sunday, February 28, 2016

DUNIA..
hanya tempat persinggahan sementara
penuh dengan aktor yang berpura melebih yang telus hatinya
susah untuk dibaca,sukar dijangka
meramal hati bukan kerja manusia
cuma sentisa harus waspada dalam menjangka
tapi kadang tergelincir dalam lubang yang sama
bukan bermakna kita leka
tapi ada dugaan datang menyapa 
betapa kita diduga dengan penuh tawa
tawa dari sang pemerhati yang busuk hatinya
lumrah manusia pasti akan terluka 
apabila hati mula terguris dengan sendu berirama
mula timbul keraguan kenapa aku diduga..

MANUSIA...
persoalan aneh mula menerpa
bisikan si durjana penghuni neraka
layaknya mereput dijurang paling hina
tapi kita masih membukukan nasihatnya
sedia mengetahui hakikatnya
tapi masih menapak dihamparan fatamorgana dunia
ah..senangnya menipu hati yang tak bernyawa
disiram nikmat dunia yang tiada bahagia
penipuan yang jelas nyata 
ketepikan baja syurga hanya untuk menikmati baja dunia
satu percaturan yang lumayan kiranya
bagi manusia yang lemah iman, angkuh berbicara
lemah akhlaknya,sentiasa buruk sangkaannya.

BAHAGIA..
ramai gila memburunya
terkadang diperolehi dengan tenangnya hati
kadang dengan cara paksa
pedulikan..janji ia milik aku selamanya
hatta orang gila bahagia dengan dunianya
orang sakit bahagia dalam mimpinya
orang mati bahagia dengan syurganya
tubuh yang masih bernyawa sudah lama terkubur sunyi
mengharapkan bahagia yang sentiasa diduga 
boleh saja ku kira ia sebagai "duga"
pandai pula dia bercanda dengan gurauan seolah mendenda
untuk sampai kepada matlamat yang nyata..
kadang aku biar bahagia terbang diulas manja 
tetapi menyimpan derita dalam kotak yang dimangga
hairannya manusia.. mengutamakan derita dari segalanya 
bagitahu aku perkataan yang nyata tentang bahagia..

MANUSIA...
aku tak label diri aku sebagai manusia sempurna
biasalah, terkadang aku terlepas kata
buruk bahasanya, hina pertuturannya
jelik tingkah lakunya 
fitrahnya manusia itu tidak buruk segalanya
tapi sendiri bikin malu dihadapan penonton lainnya
beraksi dipentas sementara andaikan kita bagus segala..

DUNIA...
semakin lelah aku rasa
aku tunduk sendu dipenghujungnya
aku sesal dengan ujian yang datang menimpa
nampak aku senyum sentiasa, itu tuntutan dunia
hampir saja akidah aku tertanggal 
syaitan terlucut akidah, tergelincir ke neraka
hanya kerana persoalan yang entah apa2..
dibawanya pula kita sebagai pewarisnya
pemikirian generasi seperti kita yang mampu bersama2nya ke neraka.
sukanya syaitan dapat mempengaruhi sebahagian anak adam..
kah kah kah..bodohnya manusia.. 

aku tak minta orang selami apa aku rasa
perkara yang sia2..
manusia bawa bahagia dan juga bawanya pergi dengan bangga
manusia tabur janji manis setia
jika hanya kata-kata
pastinya cendekiawan tidak perlukan usaha untu majukan dunia
manusia memuji hanya untuk kepentingan mereka
hakikatnya sahabat yang akrab tidak sesekali akan memuji sahabat lainnya
bukanlah namanya manusia hingga dijadikan penghargaan baginya
ketawa hanya bersifat sementara 
kerana sendu akan sentiasa menjadi teman setia
kadang perlu juga kita tunduk untuk mengutip permata bahagia
sifat manusia yang selalu mendongak dan cuba mengapai awan yang jauh dari mata
sehingga terlupa tanah yang dipijak yang sentiasa dibawah kita
tunduk dan kutip walaupun ia kelihatan hitam dan menjijikkan 
realiti itu perlu dihadapi
jangan hanya angan yang sentiasa muncul dalam mimpi.
kalau sekali dah langkah pergi jangan cuba reverse untuk kembali
aku susah dan benci untuk membenci
aku penat jadi manusia yang berbudi
berkata-kata penuh dengan puisi
aku tengah cuba loading jadi manusia busuk hati
kalau kau terasa hati,sorry
kalau kau benci,boleh pergi
aku bukan seniman penghibur hati...

 
















No comments: