Wednesday, January 26, 2011

MANUSIA DAN KENTUTNYA....

ORANG TIDAK JUJUR
orang yang kalau kentut menyalahkan orang lain.

ORANG BANGANG
orang yang menahan kentutnya sampai berjam-jam.

ORANG BERWAWASAN LUAS
orang yang tahu bila harus kentut.

ORANG SENGSARA
orang yang ingin kentut tapi tak boeh kentut.

ORANG MISTERIOS
orang kalau kentut,tapi orang tak tahu.

ORANG GUGUP.
orang yang tiba2 menahan kentutnya bila tiba masa dia nak kentut.

ORANG YANG PERCAYA DIRI SENDIRI.
orang yang selalu mengira kalau kentutnya berbau harum.

ORANG SADIS
orang yang kentut diranjang terus dikibaskan keranjang orang lain.

ORANG PEMALU
orang yang kalau kentut tidak bunyi lalu merasa malu sendiri.

ORANG YANG STRATEGIK
orang yan menyembunyikan kentutnya dengan ketawa terbahak2 biar orang lain tidak mendengarnya.

ORANG BODOH
orang yang kalau kentut menghirup nafas untuk menggantikan kentutnya yang keluar.

ORANG PELIK
orang yang kalau kentut dibunyikan sikit2,sampai bunyi "tit..tit..tit."

ORANG SOMBONG
orang yang sering mencium kentutnya sendiri.

ORANG RAMAH
orang yang senang mencium kentut orang lain.

ORANG YANG TIDAK SENANG BERGAUL
orang yang kalau kentut sembunyi.

ORANG AKUATIK
orang kalau kentut dalam air sampai bunyi "blekuthuk-blekuthuk"

ORANG ATLETIK
orang yang kalau kentut sambil mengeluarkan tenaga dalaman.

ORANG JUJUR
orang yang mengaku habis kentut.

ORANG PINTAR
orang yang boleh menandai bau kentut orang lain.nak tambah...

ORANG MALANG
orang yang nak kentut samapai terkeluar tahi....

Tuesday, January 25, 2011

Monday, January 24, 2011

SEDARLAH TANGGUNGJAWAB SENDIRI..

salam..hari ni saya nak bincangkan tentang mas kawin untuk wanita..apa yang saya dengar sekarang,ye..saya tahu...sebaik2 wanita ialah mereka yang meletakkan mas kawin yang rendah..tapi salahke kalau wanita tu nak tinggikan mas kawin dia..tak salahkan??itukan hak dia...

sebenarnya harus bagi wanita tu untuk meletakkan harga yang tinggi,ini adalah sepakat ulama..ok!!

yang menjadi khilafnya dalam mengurangkan mahar

MAZHAB MALIKI : 3 DIRHAM PERAK,4 DINAR EMAS.
MAZHAB SYFEI&HANBALI: TIDAK ADA HAD DALAM PENGURANGAN MAHAR.
MAZHAB HANAFI : TAK KURANG DARI 10 DIRHAM.

ROJIH DARIPADA IMAM SYFEI NGAN HANBALI BAHAWA TIADA HAD DALAM PENGURANGAN MAHAR
(RUJUKAN KITAB TAFSIR AYAT AHKAM,TAHUN 2 SYARIAH)

kenapa ye saya tiba2 tergerak hati nak cakap pasal ni,harap xde yang marah,ada sesetengah pihak mengambil kesempatan menggunakan dalil sunnah yang menggalakkkan kepada pengurangan mahar sehinggakan tak memberi kesempatan terhadap wanita untuk meletakkan harga..jangan terkejut ok..kejadian ni pernah berlaku..

ye..saya tau..tak semua lelaki macam tu..jadi janganla cepat melenting..orang kata sapa makan cili dia yang terasa pedasnya..jadi janga sensitif sangt ok...

kalau ikutkan,si isteri layak untuk minta gaji dari si suami,gaji apa???gaji dia masak.gaji basuh kain,gaji dia kemas rumah...tau tak..nabi dulu sendiri yang buat keje2 rumah,tugas isteri hanya jaga anak sahaja,tapi kenapa sekarang,si suami suka sangat kerah si isteri buat keje itu,keje ini..tak boleh ke buat sama2???

kadang2 ada lelaki yang cakap,isteri2 ni bila suami balik keje janganla asyik selekeh je,bau macam2,muka pun tak elok..tapikan si suami pernah tak terpikir,pernah ke dia bagi duit kat bini dia buat rawatan muka,beli barang make-up,dan semuala yang berkenaan dengan kecantikan..sapa yang buat bagusla..sp yang tak tu..pikir2la..

saya ni dah melalut lak..jadi...kalau rasa2 nak kawin,sediala apa yang perlu,jangan hanya kerana nafsu,kita terburu2 untuk berkahwin...pihak wanita layak untuk minta lebih untuk mahar dia,bukan senang nak jaga anak perempuan,nak besarkan dia,sebab bila kita jaga anak perempuan ni besar pahala dia..jadi bukan senang2la kita nak serah kat orang dengan harga FREE...paham????

lagi satu....antara suami ngan isteri,kalau nak tahu sapa yang lebih sabar..kalau anak menangis malam2 tengokla sapa yang bangun tengok anak tu..diala yang paling sabar...mari kita kira sendiri peratus dia...

MAKANAN YANG SEDAP2 KAT SINI...

salam..hari ni..saya nak cte skt pasal makanan arab mesir ni..ada yang saya boleh makan,and ada yang saya tak boleh nak msuk..ha..kat sini saya nak cte bnda2 yang saya rasa sedapla...


tempat pertama jatuh kepada aruz billaban(nasi dengan susu)nak buat bnda ni sng je,tapi selalunya pakai beras kat mesir ni la,baru menjadi,cara dia..mula2 masak nasi,bagi dia masak,,pastu letak susu segar tu,klu kat sini pakai susu kerbau,untuk mnghilngkan bau busuk kerbau tu,bubuhla skt kastrd,sikit je,jgn byk lak,msk je dia mcm masak bubur tu,jgn lupa ltk gula,byk mana yang korg nak la,buh garam skt,bg dia rs lmk2 skt..pastu bila dah likat,bubuh dalam bekas and sjukkan dalam peti,makan sejuk2 mmg sedap...nyam2 nyam2....



yang ni air jus..korang lebih tahukan..huhu..musim panas memang sedap ni..tengokla kedai dia...fresh..datang dari ladang....


ni lak makanan arab..yang putih bulat tu,roti..orang kat cini memang suka makan roti tu,dalam dia ada carot n macam2 lagila sayur yang telah dijerukkan..kadang diorang letak telor,hati,daging ke atau tokmiah la yang paling famos sekali..




ha...ni nama dia kusyari..dalam dia ada nasi,kacang ngan mcm2 lagila,ada makaroni gak..pastu diorang letak sambal dia ngan cuka..ni pun sedap gak..kalau nak lagi sedap,makanla dengan hati..bukan hati perasaan tu,ni hati lembula..memang sedap...


ni nama dia nasi hadaral maut..hahahah..tengokla nasi dia..panjang..ala kat mly pun ada kan beras ni,diorang akan makan ngan ayam pastu ada diorang buat kuah tomato,nasi ni macam2 rasa tau,nak tau kenala rasa sendiri..memang sedap oooooo......


tokmiah-cara pembikinan dia hanya menggunakan sayur dan kacang,tengok macam kuih masalodeh pun ada kan...

Sunday, January 23, 2011

KISAH MANUSIA DAN LOGIKNYA..

salam...baru2 ni saya tepon mak saya,mak saya ada cite kat saya bahawa ada tidak kepuasan hati sesetengah manusia yang saya anggap sebagai "BUSUK HATI" yang suka memburukkan kami sebagai PELAJAR AZHAR,EGYPT..

saya tulis enty ni bukannya nak cari gaduh ngan sapa2 pun,tapi saya cuma nak "CAKAP" je...kecoh kat pejabat mak saya,pelajar azhar ni tak msuk kuliah,suka ponteng,cakap bahasa arab ammi(kampung) bukannya arab fusohah(bahasa baku),mengulang banyak kali,asyik cari duit sampai kuliah tak masuk,doktor dia pun sama,bagi markah kesian kat budak padahal budak2 bukannya cerdik pun,AL-AZHAR ni tak sistematik,mcm2 lagila...kalau nak tabur benda buruk tu memang banyak pun kan...

ok.....saya rasa macam nak jawab balik...hmm...memang kitorang kuliah tak wajib,tapikan takkanla kitorang ni bodo sangat sampai tak reti2 nak msuk kuliah,buat apa penat2 datang dari jauh sampai kena naik flight alih2 tak msuk kuliah???mungkin azhar buat macam ni sebab nak uji hati manusia ni,kalau betul2 niat korang nak kutip ilmu allah,maka sudah pastinya korang dengan ihklas hati masuk kelas,dan sentiasa bersikap istiqamah dalam menuntut ilmu,ye..memang ada yang tak msuk kuliah,tapi xkan nila setitik rosak susu sebelanga???

pasal cakap bahasa ammi(bhs kpg) tu kan,kitorang bukannya taknak cakap fusohah,tapi bila kitorang cakap,ada yang gelakkan kitorang,dan yang paling best sekali diorang tak paham,sebab diorang kat cni memang cakap bahasa ammi,ada yang tak paham bahasa fusohah,hbs tu kitorang nak buat macam mana??cuba habaq sat kat cheq???xpela..kepada yang sesuka suki tu kata kat kitorang ni,nnt kitorang cakap bahasa isyarat ye..

mengulang banyak kali,hmmmm..kami ni xde eximnt macam univerct lain2 tu,markah kami 100% atas peperiksaan sahaja,diulangi sekali lagi MARKAH KAMI ATAS KERTAS PEPERIKSAAN SAHAJA..harap maklum ye,mybe ada excimnt,tapi tak byk,setakat 2@3 sbjk sahaja,dan kami xde markah kehadiran ye,ingat senang nak baca kitab arab,stat muka dpn sampi muka belakang masuk periksa,korang hafal tengok!!!!!!manusia mana yang nak mengulang banyak kali..

dan paling tak sedap sekali,kata kat doktor kenapa??tak baik tau..kalau doktor ni banyak bagi markah kesian kat kitorang ni,xdela kitorang dok mengulang,ingat senang2 je doktor nak bagi markah free,ramai je yang cukup2 4 tahun belajar kat sini,ada yang cemerlang lagi,yang tu korang tak sebut pun???

kitorang bukannya orang kaya,ada yang dapat zakat,ada yang buat pinjaman,dan ada yang guna duit sendiri,sebab tula kitorang kena cari duit sendiri,kalau tak sapa nak bagi kami duit sara hidup kat sini,salah ke????

dan yang paling tak best sekali,katanya azhar ni tempat dakyah orang yahudi..macam mana tu ye..saya ambik syariah islamiah,setakat ni xdela saya belajar yang tak betul,alhamdulillah,masih belajar tauhid,masih belajar 4 mazhab,masih belajar al-quran dan hadis,tafsir ayat ahkam,xde lagila subjek yahudi..opssss...mesti orang yang cakap tu tersilap masuk U kot masa datang cni...kesian..kesian...

dan satu lagi sebagai tambahan,al-azhar ni orang yahudi nak sangat masuk,nak tengok apa yang diajar kat dalam ni,dulu memang ada sorang terlepas masuk,tapi bila doktor masuk,dia tak terus ajar,mula2 sekali dia cakap,SAPA YANG TAK BERKENAAN SILA KELUAR!!!(lbh kurgla ayat dia,ni senior2 cite blk)maka keluarla orang "yang tak berkenaan" tu,dia pakai purdah,sebab tu orang tak tau,dan yang paling best sekali,doktor tu BUTA!!!!tapi katanya ada gak sorang yang terlepas masuk,dia kaut semua ilmu kat situ,bwk balik negara dia,buka madrsah,dia ajar balik apa yang azhar ajar,tapi dia seleweng semua apa yang diajarkan kat azhar tu..jahat kan???

dan tak silap saya,al-azhar ni merupakan salah satu tempat yang orang yahudi nak musnahkan,jadi macam mana boleh dikatakan al-azhar ni sebagai tempat dakyah yahudi???saya kurang fahamla..dan paling tak paham???????hmmmmm...

apa2 pun,saya malas nak cite panjang2 lagi,sebab senang cakap,SAPA YANG DOK CNI AND BELAJAR KAT SINI,DIA TAULA KISAH SEBENARNYA....

Saturday, January 22, 2011

PANAS HATI!!!!!

salam..hari ni ada benda nak share ngn korang smua..memandangkan saya ni baru habis piksa ada bnda skt nak share ni...

kat sini piksa dia lain sikit,soklan tulis pakai tangan je,ada je yang taip tapi jarangla...nak dijadikan cerita,saya piksa last 20 haribulan baru ni..subjek nahu sorof(bahasa arab),dia lbh kurang macam tatabahasa dalam subjk BM....

subjek ni semua orang takut,sebab dia susah sikit,maunya tak takut,bknnya bahasa kita,nak kena tahu selok bahasa arab ni bukan mudah ok....kalau bercakap semua orang boleh..mybe mudah sikit,tapi bila korang nak belajar dia pening gak la....cthnya..assalamualaikum..tu kan bahasa arab..cakap semua orang boleh,tapi nak kaji dia ...hahahaha...paham2 sndrla..kalau assalamualaika jadi apa,assalamualaiki bnda apa lak..kalau assalam je apa..hahahaha..buka buku sndr ek..itu cth terdekatla..

nak dijadikan cite,hari last piksa,berdebar2 ni tau..rasa macam yakin sikitla sebab mcm dah hafal..paham pun..bolehla...bila kertas soklan dah sampai kat tangan,saya tak trus tengok,saya biar je dia dulu,tapi saya dah dgr org depan macam terkejut je...nganga setengah jam sambil termenung,akhirnya saya ambil keputusan tuk tengok gak soklan tu..bila buka...ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!........rasa nak kuar terus dari dewan..tak mau piksa!!!!!!!!!!!!korang mesti cakap,jawab jela daripada dapat kosongkan??korang tak tengok lagi soklan tu,kalau korang tengok mesti terjelir lidah terkeluar biji mata tau..tulisan kecik,penuh kertas lak,dan yang paling penting...SUSAH!!!!!!!!!!!!!!!!

tak tau nak jawab apa...dah la markah lulus 100% atas kertas yang kita jawab masa piksa,eximent2 minta maaf ye..xdenya...mana tak gila dibuatnya..markah lulus 50..nak dapat 50 pun terketar2 tangan tau tak!!!

masa hari second last piksa,tukang jaga piksa buat perangai lak,meja saya ni sambung ngan kerusi,jadi macam susah sikit nak letak pensil,so saya ambik sebiji kerusi letak sebelah saya,tiba2 masa tgh syok2 jawab soklan,tukang jaga tu datang petik2 jari kat saya suh saya angkat pensil2 saya tu sebab dia nak kerusi tu...nak tau kenapa saya panas hati sangat??yela..meja saya tu dah la kecik,jatuh2 pensil saya kalau letak kat meja tu,dahla saya yang gi ambik kerusi tu,pastu dia senang2 je nak ambik kat saya,dia tak nampak ke pensil saya asyik jatuh je,petik2 jari lak kat saya,ingat saya ni orang hindustan ke??dan yang paling penting ingat saya ni bisu ke???????????????????

dahla tepon dia asyik bunyi je,kuat lak tu,nak jawab tepon macam nak suh orang yang dok kat luar tu dengar je,tak tau ke orang tengah piksa ni,kasut dia tok sah habaq la..rimah tau...ketak ketuk...sana sini....muka tu dah la tak reti2 nak senyum,mengalahkan doktor je,hello..awak tu cuma tukang jaga piksa je...janganlah sombong sangat...

masa first day piksa,dah la kena hambat kuar,padahal masa tak habis lagi,15 mnt kata 10 mnt,ingat kami ni tak reti tengok jam ke...saje nak suh orang kuar awal..sebabnya.....diorang nak balik rumah awal...ala..bnda ni dah biasa dah..kalau kitorang tak nak kuar gak..mula bising....MALIZIA..MALIZIA!!!!malizia..malizia..tak tau ke..nama kitorang bukan malizia..kitorang ada namala...malizia tu nama ngra kitorangla...kalau 1000 orang kat mly kat cni,takkan semua nama malizia..snang je,taknak panggil nama,panggil nama ngra...

nila lumrah kat cni..macam2 la...tak tau nak cite dah...

Thursday, January 20, 2011

HANTU KENA SEPAK...

video

MORAL : janganlah selalu kacau orang,nnt diri semdiri kena balik...hahahahahahaha!!!!!

Tuesday, January 18, 2011

Buang khurafat tentang tanam uri

SAYA mempunyai kemusykilan berkenaan hukum menanam uri. Adakah ada kesan kesihatan kepada bayi sekiranya melambat-lambatkan proses menanam uri?

Ini kerana selepas saja isteri melahirkan anak, saya pulang lewat malam dan tidak sempat menanam uri itu. Saudara saya memarahi saya kerana saya lambat menanam uri atas alasan ia akan membawa kemudaratan kepada bayi kelak.

Ada juga yang mengatakan orang dulu akan asapkan dengan sabut tempat uri ditanam apabila bayi senak perut.

GHANI, Melaka.

TIADA hukum khusus yang berkaitan dengan menanam uri bayi. Apa yang sebaik anda lakukan adalah uri itu hendaklah dibersihkan dan seterusnya ditanam.


Secara umumnya, ia bertujuan bagi mengelak binatang dari memakannya atau mengelak dari ia berbau busuk. Ia tidak ada kena mengena dengan kemudaratan atau kesihatan bagi bayi anda.

Begitu juga dengan mengasapkan tempat uri ditanam, tiada alasan yang benar dan sandaran hukum untuk berbuat demikian.

(sumber harian metro,ruangan fikrah doktor salam-doktor abd salam)

SAMA2LAH KITA FIKIR BALIK...kadang2 bagus gak adat melayu ni,kita bagus pun sebab adat dan adab kita,tapi janganla sampai seleweng lak adat tu..hati2...dalam masa yang sama marilah kita sama2 selidik tentang perkara ni kalau betul2 nak jawapan yang pasti.

Monday, January 17, 2011

SEJARAH & ANDA.(siapa cleopatra)..

NAMA CLEOPATRA DALAM TULISAN HIEOROGLIF.


GAMBAR PTOLEMY I YANG DIUKIR PADA SYILING PERAK.


CLEOPATRA BERJUMPA CEASER.


SYILING CLEOPATRA DARI ORTHOSIA PHEONICIA.


PAPARAN PADA DINDING KUIL DENDERA

Cleopatra Ptolemy VII (atau Cleopatra VII Thea Neotera atau Cleopatra Philopator -Кλеопатра — Januari 69 SM – 12 Ogos 30 SM) dikenali sebagai wanita paling bahaya dalam sejarah, penggoda yang telah memikat lelaki paling berkuasa di dunia, iaitu Julius Caesar dan Marcus Antonius (atau Marc Antony). Legendanya diturunkan melalui mitos-mitos, buku-buku, novel-novel malah filem-filem. Keperibadiannya yang berbeza, daya penarikan yang unik dan bercita-cita serta berwawasan jauh menjadikannya ratu berani yang hampir menakluki seluruh dunia. Kehidupannya ibarat sebuah teka-teki yang mengagumkan. Walau bagaimanapun, di sebalik mitos, terdapat satu keperibadian yang menakjubkan, iaitu baginda mengimpikan sebuah empayar dunia, ratu kepada dunia. Baginda menjadi ratu kepada sebuah negara yang hampir sama usia dengan tamadun itu sendiri. Piramid Firaun itu adalah purba baginya sepertimana purbanya Cleopatra kepada kita.

40 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa, Cleopatra telah menggugat Empayar Rom yang sedang meningkat kuasa malah lebih mengancam daripada kuasa lain di dunia. Kerana itu, sesetengahnya mengatakan baginda bermisteri dan mengagumkan.

Untuk mengenali Cleopatra, propaganda Rom dan Yunani harus dijauhi malah bukti dari Mesir purba adalah penting. Ini disebabkan baginda dikhianati malah diboikot musuhnya, iaitu dari Yunani dan Rom. Melalui mitos yang disebarkan, Cleopatra digambarkan sebagai wanita muda yang suka berfoya-foya tetapi bukti dari Mesir menunjukkan sebaliknya.Latar Belakang
[sunting]

Keluarga dan era sebelum pemerintahan
Salasilah adik-beradik Cleopatra



Baginda berketurunan Yunani, bukan Mesir. Dilahirkan pada awal 69 S.M., anak ke-3 daripada 6 adik beradik dan lahir di kalangan Dinasti Ptolemaik Yunani. Baginda mempunyai 2 orang kakak dan seorang adik perempuan serta dua adik lelaki. Baginda dilahirkan dan dibesarkan di bandar Iskandariah (Alexandria) iaitu bandar terbesar dan termewah ketika itu.

Keluarga Cleopatra tidak aman akibat tekanan dan konflik dari luar (Rom) dan dalam (perebutan kuasa). Semasa kecil lagi, Cleopatra telah melihat persengketaan dalam keluarganya sendiri. Ketika baginda berusia awal belasan tahun, baginda telah menyaksikan kejatuhan ayahandanya sendiri apabila ayahandanya menjadi boneka Empayar Rom akibat bebanan hutang yang terlalu tinggi tetapi masih mengharap agar Rom tidak menakluk Mesir. Keadaan itu menyebabkan Ptolemy XII diusir rakyat dari Iskandariah lalu melarikan diri ke Rom. Pada 58 S.M., ibundanya, Cleopatra V mengambil alih tampuk pemerintahan bersama anaknya, Berenice IV selama setahun sehingga ibundanya mangkat lalu Berenice IV memerintah seorang. Konflik perebutan takhta di antara Berenice IV dengan Cleopatra VI telah menyebabkan kematian. Terdapat pendapat mengatakan yang Berenice IV meracuni Cleopatra VI pada 57 S.M., tetapi pemerintahannya tak lama apabila pada tahun 55 S.M., ayahanda mereka mengambil semula takhta dan menghukum bunuh ke atas anaknya, Berenice IV. Ini menjadikan Cleopatra sebagai puteri mahkota.

Dari ayahandanya, Ptolemy XII, Cleopatra mengetahui akan kekuatan leluhurnya (datuk moyang). Leluhurnya telah melakukan penaklukan hebat hampir 3 abad yang lalu.
[sunting]

Misi Leluhur

Keturunan Ptolemy telah memerintah Mesir sejak 305 S.M, apabila Ptolemy I menggelarkan dirinya Raja Mesir selepas kemangkatan Alexander yang Agung.

Sebelum kedatangan Alexander, rakyat Mesir purba di bawah kekuasaan empayar Parsi. Akibat kejatuhan Parsi di tangan Alexander, Alexander dialu-alukan di Mesir pada tahun 332 S.M. Sejak pengisytiharan Alexander sebagai "Anak Amon" di Tempat Pemujaan Amon di Siwa, kini dia sudah bergelar Firaun.

Alexander memulakan pembinaan Iskandariah tetapi meninggalkan Mesir pada 331 S.M. dan menjadikan Cleomenes dari Naukratis untuk mengambil alih. Kemudian, Ptolemy menuntut kembali di pihak Alexander. Apabila Alexander mangkat, jeneral baginda membahagikan wilayah taklukan baginda lalu Ptolemy mewarisi kerajaan Mesir. Maka, bermulalah Dinasti Ptolemaik. Oleh kerana keturunan Ptolemy yang dari Yunani tidak beberapa bergaul dengan rakyat Mesir (walaupun diglear Raja Mesir), budaya Yunani telah diperkenalkan di Mesir.

Tiga Ptolemy yang pertama telah berjaya meluaskan empayar Mesir menjangkaui lebih dari sempadan asal. Malangnya, ketika menjelang era Cleopatra, empayar itu mengecut malah empayar itu ditekan oleh kerajaan Rom yang semakin menguat dan hutang yang bertambah akibat kelalaian raja Ptolemy yang kemudiannya. Tetapi, Mesir bernasib baik kerana kebanyakan jirannya sudahpun ditakluki Mesir. Perkara ini membangkitkan semangat Cleopatra untuk kembali menaikkan kegemilangan lelehur baginda. Baginda ingin mengembalikan visi Hellenistik (gabungan Timur dan Barat).
[sunting]

Pendidikan dan Pertabalan

Baginda diberikan pendidikan terkuat dan terkini menurut sukatan kurikulum termaju Yunani. Malah, baginda merupakan Ptolemy pertama yang mempelajari bahasa Mesir kerana sebelum itu, bahasa Yunani digunakan dan penterjemah diupah. Cleopatra dikatakan menguasai 9 bahasa (tidak termasuk Bahasa Latin) malah baginda juga pakar matematik dan perniagaan. Kepintaran baginda dihormati seluruh rakyat.

Pada tahun 51 S.M., Ptolemy XII mangkat. Takhta diwariskan kepada baginda yang masih berusia 18 tahun. Yang mengejutkan baginda, dia berkongsi takhta dengan adindanya, Ptolemy XIII yang masih berusia lebih kurang 10 tahun. Menurut undang-undang Mesir, Cleopatra telah dipaksa berkahwin dengan keturunannya sendiri. Baginda menerima tanpa terlalu mengendahkannya kerana baginda menerima takhta dengan cabaran yang sudah terikat bersama. Baginda mahu mengekalkan Mesir dari dijajah Rom dan berharap agar dapat menakluk semula jajahan leluhur baginda.
[sunting]

Pemerintah Mutlak Mesir

[sunting] Penguasaan Takhta

Wanita Ptolemy dalam dinasti itu sebelum era Cleopatra tidak berani merampas takhta tetapi Cleoptara berhasrat untuk menguasai takhta tanpa adik lelakinya, Ptolemy XIII. Malangnya, baginda masih belum mempunyai kekuatan dari pihak luar mahupun dalam. Oleh kerana itu, baginda menerima padahnya apabila dihalau dari istana di Iskandariah oleh golongan pengikut adiknya. Walau bagaimananpun, baginda tidak berdiam diri. Baginda bersubahat dengann puak gurun dan membentuk tentera baginda sendiri.

Pada September 48 S.M., ketika Cleopatra mengumpulkan bala tentera dalam keadaan terbuang, lelaki kuat dari Rom tiba ke Pelabuhan Iskandariah untuk menuntut hutang ayahanda Cleopatra, Ptolemy XII. Bagi Cleopatra, lelaki itu amat bahaya tetapi berpotensi untuk mengalahkan adiknya.
Cleopatra berjumpa Caesar

Ketika Caesar berlabuh, rusuhan anti-Rom berlaku di pelabuhan Iskandariah. Walau bagaimanapun, Caesar bukanlah orang yang mudah ditakutkan. Dia mendiami istana diraja, menuntut hutang dan meminta perbalahan keluarga diraja untuk dihentikan. Untuk itu, Cleopatra dan adiknya diminta untuk datang menghadapnya. Demi mengelakkan diri daripada tentera adiknya, Cleopatra menyembunyikan diri di dalam permaidani dan menyeludup masuk berjumpa Caesar. Keadaan itu memukau imaginasi ramai sejak berabad-abad lamanya.

Caesar, 52 tahun, panglima yang berpengalaman, ahli potlitik yang pintar, cendekiawan dan telah berumah tangga manakala Cleopatra, 21 tahun. Mereka saling tertarik dengan serta merta dan hubungan mereka amat menakjubkan. Caesar merupakan lelaki yang sofistikated dan tidak mudah dikawal nafsu. Beliau terkenal dengan akal yang tajam seperti Cleopatra juga. Pada malam pertemuan itu, Cleopatra berbincang untuk menewaskan adiknya dan waktu yang sama mereka menjadi kekasih.

Persoalan tentang bagaimana Cleopatra memikat Julius Caesar masih ditanya. Ahli sejarah membuktikan dengan jelas bahawa anggapan filem-filem Hollywood terhadap Cleopatra adalah salah. Julius Caesar tidak tertarik kerana wajah Cleopatra yang menggoda tetapi kerana mereka mempunyai matlamat yang sama. Mungkin ia telah menguatkan lagi perhubungan di antara mereka.

Pada keesokan paginya, Julius Caesar membuat dekri (perjanjian) agar kakak dan adik memerintah Mesir dengan damai. Bagi beberapa minggu kemudian, segalanya berjalan lancar. Julius Caesar sempat berehat dan manikmati suasana Iskandariah yang aman dan ceria. Walau bagaimanapun, keamanan tidak bertahan lama apabila adik Cleopatra, Ptolemy XIII mencetuskan perang saudara yang sengit. Untuk berbulan-bulan lamanya, tentera Cleopatra dan Julius Caesar menentang dan akhirnya menang. Ptolemy XIII yang masih muda remaja itu mati lemas di sungai Nil.

Maka, sekali lagi takhta dikembalikan kepada Cleopatra. Adiknya yang lagi satu, Ptolemy XIV dijadikan suami (seperti yang disaran undang-undang) dan memerintah bersama tetapi sebenarnya baginda memerintah seorang.
[sunting]

Pemergian Caesar

Julius Caesar akhirnya meninggalkan Mesir. Cleopatra pula mengandungkan anak baginda. Ujian diturunkan kepada baginda apabila Sungai Nil tidak melimpah. Bandar Iskandariah yang mewah turut mengalami kebuluran. Dengan kebijaksanaan baginda walaupun sedang sarat, baginda sanggup turun untuk membuka gudang Perbendaharaan negara dan membahagikan makanan simpanan yang sepatutnya digunakan untuk membayar hutang Rom. Baginda juga mengeluarkan edik dari papirus dan mengarahkan supaya jagung tidak dihantar ke kawasan selatan kerana akan memungkinkan harga makanan melambung. Jagung diarahkan dihantar ke Iskandariah kerana prihatin untuk memberi kepada penduduk bandar yang tiada pertanian sara diri berbanding kawasan selatan.
Syiling Cleopatra dari Orthosia di Pheonicia

Akhirnya baginda mendapat seorang anak lelaki dan dipanggil Ptolemy Caesar. Penduduk Iskandariah menggelarkannya Caesarion, anak Caesar. Terdapat syiling menunjukkan Cleopatra menyusukan anaknya dalam rupa Isis menyusukan aaknya, Horus.

Kemudian, Cleopatra dijemput oleh seorang pembantu Caesar ke Rom. Cleopatra menolak selagi Caesar tidak datang menjemput sendiri. Akhirnya baginda mengalah lalu belayar ke Rom bersama anaknya untuk berjumpa Julius Caesar. Beliau menjemputnya tinggal di pinggir bandar tetapi perlakuannya itu mengejutkan penduduk Rom.

Tidak diketahui sama ada Julis Caesar mengiktiraf budak itu sebagai anaknya ataupun tidak namun rasa hormat terhadap ibunya adalah ketara. Dalam kuil suci Venus, beliau meletakkan patung Cleopatra yang sememangnya itu merupakan satu tidakan yang berani. Julius Caesar menghormati Cleopatra sebagai ratu dalam bahasa yang menyentuh hati rakyat.

Ada pendapat mengatakan bahawa Julius dan Cleopatra sedang merangka untuk menggabungkan Mesir, Rom, Eropah dan Asia di bawah kuasa pemerintahan mereka. Itu menimbulkan keraguan rakyat jika beliau membubarkan Dewan Senat. Maka, pada 15 Mac 44 S.M., kumpulan berkomplot menunjuk perasaan di Dewan Senat dan Caesar yang agung dibunuh beramai-ramai dengan tikaman pedang dan pisau.
Paparan pada dinding Kuil Dendera

Impian Cleopatra turut terkubur bersamanya apabila wasiat Caesar tidak mewariskan takhta kepada Cleopatra mahupun Caesarion tetapi kepada cucu saudaranya, Octavius. Cleopatra pulang dengan hati yang terluka. Beberapa minggu kemudian, adik lelakinya, Ptolemy XIV terbunuh. Baginda terpaksa memerintah bersama anaknya yang berusia 3 tahun. Tanpa sokongan orang Rom, Cleopatra kini terpaksa mempertahankan pemerintahan untuk dirinya dan anaknya. Kini, Ratu Mesir dan anak Caesar sedayanya merancang untuk menguasai dunia Mediterranean.

Untuk itu, di kuil Dendera, selatan Mesir, dalam ukiran yang sangat besar baginda membuat pernyataan yang peling berani berani kepada rakyat Mesir. Cleopatra dipaparkan sedang menyembah dewa-dewi bersama puteranya sebagai Firaun yang sudah dewasa. Di hadapan mereka, dewa Horus dan dewi Isi, ibu Horus. Pernyataan yang seperti papan iklan itu memeparkan bahawa nasib Cleopatra dan Caesarion seperti Isis dan anaknya Horus. Malah, ia menunjukkan seperti mana cara dinasti, Horus sah mewarisi bapanya Osiris yang (dalam keagamaan), begitu juga Caesarion sah mewarisi takhta Caesar.
[sunting]

Cleopatra dan Antony

Di Rom, 2 kuasa telah menguasai takhta Caesar iaitu Octavius yang masih berusia 19 tahun, saudara Julius Caesar dan Marc Antony, pembantu Caesar yang paling dipercayai. Mereka membahagikan empayar jajahan Caesar dengan Octavius mengambil bahagian Barat Eropah yang agak sejuk dan Marc Antony mengambil bahagian barat Eropah yang subur berhampiran Mesir. Setelah mendapat bahagiannya, dengan segera Marc Antony mengumpulkan wang untuk bala tenteranya di jajahan baru itu. Sewaktu beliau memasuki jajahan barunya, beliau digelar Dionysus baru, iaitu dewa wain, keghairahan dan keabadian masyarakat Yunani purba.

41 SM, Cleopatra menerima sepucuk surat yang menarik minatnya iaitu Antony meminta bantuan Mesir untuk menawan Parthia (Iran kini). Walau bagaimanapun, Cleopatra membuatnya tertunggu-tunggu akan jawapannya selepas beberapa minggu. Akhirnya, baginda ingin berjumpa dengan Marc Antony di Tarsus (Tenggara Turki kini). Cleopatra mempamerkan ketibaannya sebagai satu acara meriah, di atas sebuah baj diraja dan dengan buritan keemasan dan layar berwarna ungu. Baginda pula bersandar di bawah kanopi berpakaian keemasan seperti dewi Aphrodite, dewi kecintaan Yunani.

Baginda melayan Antony dengan jamuan besar-besaran selama 4 hari dan sekali lagi penglima besar Rom terpikat. Tambahan pula, atas dasar politik dan ekonomi (kayu balak yang diperlukan dan kekuasaan yang dimiliki), ikatan mereka semakin erat. Walau bagaimanapun, Cleopatra mempunyai agendanya yang tersendiri iaitu baginda berharap yang Marc Antony boleh menggantikan tempat Caesar sebagai sekutu baginya.

Di Tarsus, pernyataan mereka bagaikan pernyataan dewa-dewi yang popular, Dewi Aphrodite dan Dewa Dionysus. Itu cara Cleopatra untuk menarik Marc Antony bersatu dan memerintah Mediterranean.

Terdapat kisah daripada Plutarch (penulis Yunani):

Ketika Marc Antony sedang memancing ikan dan Cleopatra memerhatikan Marc Antony mengail jorannya dengan ikan kering. Marc Antony menarik Cleopatra dan Cleopatra menyindirnya, "Awak tak sepatutnya memancing sampah ini. Awak sepatutnya memancing jajahan dan empayar!".

Tak lama kemudian, Marc Antony terpaksa pulang ke Rom apabila isteri pertamanya, Fulvia, meninggal dunia. Sepanjang pemergiannya, Cleopatra melahirkan anak kembar Antony. Walau bagaimanapun, Marc Antony berkahwin dengan adik Octavius iaitu Octavia yang berasaskan politik. Tetapi, Cleopatra merasakan seolah-olah kehilangan cengkamannya terhadap Rom.

3 tahun kemudian, Cleopatra menumpukan perhatian kepada pemerintahan Mesir. Baginda kelihatan seperti pemerintah popular dan berwibawa tetapi untuk mendapatkan kembali jajahan luas leluhurnya adalah di luar jangkaan.

Pada musim bunga 37 SM, Antony berada di Syria untuk menakluk Parthia. Beliau meminta Cleopatra bersamanya dan menghabiskan musim sejuk dengan sungguh romantik. Seperti biasa, pasangan itu mempunyai motif politik yang kuat. Cleopatra telah memberikan duit, kapal dan tentera. Sebagai balasan, baginda meminta sebahagian tanah jajahan Rom dan itulah jajahan yang pernah ditakluk leluhur baginda.

Walau bagaimanapun, Antony kalah dengan ¾ telah terkorban. Walau macam mana sekalipun, Antony satu-satunya sekutu yang ada dan boleh dipercayai ketika itu. Tetapi keadaannya tak dapat merealisasikan impian Cleopatra.

Beberapa tahun kemudian, Antony berjaya menawan Armenia. Di Mesir, upacara yang besar telah menyambut beliau. Antony berpakaian seperti Dionysus dan Cleopatra bagaikan Dewi Isis. Ketika itu, Antony mengisytiharkan bahawa Caesarion adalah anak Julius Caesar yang sah dan Antony mengeluarkan syiling baru yang mempunyai gambar Cleopatra tetapi lebih tua dan tegap yang bersifat keibuan.
[sunting]

Konflik Mesir-Rom

Perkara yang telah berlaku memberi tamparan hebat buat Octavius. Beliau kini menyedari bahawa Rom telah menjadi sasaran Antony dan Cleopatra. Octavius membalasnya dengan propaganda yang dilancarkan terhadap Cleopatra. Gambaran propaganda yang dilepaskan Octavius itu telah dipercayai dan dipegang selama 2000 tahun iaitu Cleopatra sebagai seorang wanita yang mempunyai sifat penggoda, mengikut hawa nafsu, berzina dengan pesuruh dan orang gajinya dan membunuh jika tidak bersetubuh dengannya. Ternyata ia satu tentangan yang hebat buat Cleopatra.

Octavius menganggap Marc Antony telah disihir cinta. Rom menganggap bahawa rakyat Mesir tidak berakhlak kerana membiarkan mereka diperintah oleh seorang wanita. Lalu, Octavius meminta dewan senat menentang dan memerangi mereka. Ia bukan dituju kepada Marc Antony tetapi kepada Mesir dan ratunya, Cleopatra.
[sunting]

Perang Actium

Cleopatra sedar yang baginda harus menakluk Rom segera. Baginda menetapkan Greece sebagai medan perang. Baginda mengumpulkan armada terbesar yang pernah dilihat sejak era Alexander yang Agung, 500 kapal perang dan 7500 tentera. Octavius mempunyai bilangan yang kecil tetapi dipimpin oleh panglima yang hebat, Agrippa.
Perang Actium, karya Lorenzo A. Castro, 1672

Berlakulah kelicikan dan kejutan apabila Agrippa mengepung Antony dan Cleopatra di Teluk Actium yang menyebabkan 4 bulan terhalang.

Antony mahu memulakan tentera darat tetapi Cleopatra tidak mahu kerana baginda tidak mahu meninggalkan kapal. Pada 21 September 31 SM, armadanya keluar untuk menentang tentera Rom. Malangnya, pertempuran di Actium gagal.

Skuadran Cleopatra yang terdiri daripada 60 buah kapal melepasi pertahanan Rom dan melarikan diri dengan perbendaharaan Mesir secara selamat. Dengan segera Antony mengekorinya dan meninggalkan armadanya yang dikalahkan tentera laut Octavius. Dengan megah, Rom mengatakan bahawa Cleopatra melarikan diri namu analisis moden mencadangkan bahawa cadangan melarikan diri itu memang telah dirancang sebelumnya.
[sunting]

Kemangkatan Cleopatra

Pada musim bunga 30 SM, Cleopatra mendapat tahu yang Octavius mara bersama tenteranya. Baginda bersetuju untuk turun takhta jika putera-puterinya sudi menggantikannya. Marc Antony pula menawarkan nyawanya untuk menyelamatkan Cleopatra tetapi Octavius tidak mengendahkan semua itu.

Pada mulanya, tentera Antony menentang pasukan berkuda Octavius namun dikhabarkan pada malam itu, bunyi-bunyian alat muzik dan nyanyian yang berkumandang menyeramkan seolah-olah kumpulan yang bertemasya sedang meninggalkan Bandar itu. Menurut kepercayaan orang ramai, Dionysus sedang meninggalkan Antony.

Hari yang seterusnya, Cleopatra digesa bersembunyi di makamnya. Oleh kerana terputus dari pandangan orang ramai yang sedang menyelamatkan diri akan ketibaan Rom, khabar angin mengatakan Cleopatra telah mangkat. Setelah mendengar khabar itu, Marc Antony menikam dirinya. Beliau dibawa kepada Cleopatra dan meninggal dunia dalam pangkuan Cleopatra.

Cleopatra tidak dapat menerima yang dia telah ditawan Octavius. Baginda menunjukkan kehebatannya buat kali terakhir dengan memakai pakaian Isis dan bermahkotakan lambang ketuhanan.

Tidak diketahui bagaimana baginda mangkat tetapi menurut lagenda, baginda mengambil keputusan membunuh diri setelah menyedari yang baginda gagal dalam mencapai. Baginda mangkat akibat dipatuk ular tedung yang diseludupkan ke dalam makam melalui bakul yang berisi buah ara atau buah tin. Dikatakan dua kesan patukan dijumpai di lengan dan di dada baginda. Itulah cara yang sesuai bagi Ratu Mesir. Ular tedung, haiwan suci dan teman dewi Isis serta pelindung Firaun. Patukannya dipercayai boleh mempercepatkan kealam kematian dan membawa keabadian. Dalam detik-detik terakhir kegemilangan Cleopatra, baginda mengisytiharkan takdirnya sebagai dewi.

Walau bagaimanapun, menurut detektif dan kajian pakar forensik serta jenayah moden, mereka mendapati adalah mustahil baginda boleh mati akibat racun patukan ular mengikut konsep analisa masa, kekuatan racun dan sekeliling. Mereka berpendapat yang Cleopatra mati dibunuh oleh Octavius dan memandangkan Octavius adalah orang yang kuat dan berpengaruh, Octavius mampu mengubah sejarah dan fakta ketika itu. Walau bagaimanapun, pendapat mengatakan ia masih satu penghormatan Octavius kepada Cleopatra kerana mati di tanah kelahiran dan leluhur baginda. Ini dibuktikan sejarah yang kemudiannya, apabila Octavius menakluk sesebuah jajahan, ketua atau rajanya akan di bawa ke Rom untuk dimalukan di hadapan rakyat Rom.

Walau bagaimanapun, baginda mangkat pada 12 Ogos 30 SM dan penghormatan Octavius kepada baginda lebih jelas apabila baginda disemadikan bersebelahan jasad Marc Antony.
[sunting]

Waris dan Kenangan

Selepas kemangkatan Cleopatra, Octavius membunuh putera baginda, Caesarion (mungkin khuatir Caesarion akan cuba menuntut bela empayarnya dan kematian ibunya atau merampas empayar Rom kerana dia anak Caesar). Walau bagaimanapun, 3 anak yang lain hasil Cleopatra bersama Marc Antony telah dijaga Octavia iaitu isteri Antony dan adik Octavius sendiri walaupun Octavia tahu itu adalah anak suaminya yang bukan dikandungnya malahan dia tidak mempunyai anak. Cleopatra children.PNG

Di Mesir, selama ratusan tahun selepas kemangkatan baginda, Cleopatra disanjung sebagai serikandi dan wirawati negara yang berani dan bijak. Lebih-lebih lagi telah didorong oleh kemunduran Mesir selepas dijajah Rom dan malah sehingga tidak mempunyai kepentingan lagi.
[sunting]

Perwatakan, Fizikal dan Sumbangan

Terdapat dalam lagenda bahawa Cleopatra cantik dari paras rupa tetapi bukti sejarah memberikan gambaran berlainan. Ahli sejarah mengatakan:

Jika anda berada di pesta koktel, anda akan melihatnya sekali pandang dan tidak akan tertarik untuk memandang buat kali kedua.

Baginda mempunyai hidung yang mancung yang memang ciri Ptolemy. Orang mengatakan jika hidung Cleopatra pendek sedikit, dunia mungkin akan berubah seperti kesan senyuman Mona Lisa terhadap pandangan dunia. Walau bagaimanapun, rupanya mampu diatasi dengan perwatakannya. Menurut penulis Yunani, Plutarch, baginda seorang yang kuat daya penarikannya, perbualan yang mengagumkan dan suaranya mampu menggembirakan semua orang.

Baginda memiliki segala ciri-ciri sebagai seorang pemerintah tak kira sama ada seperti lelaki atau perempuan. Yang menariknya, sikap Cleopatra tidak bersikap seperti perempuan santun atau lelaki sejati tetapi sebagai seorang individu yang didorong matlamat dengan penuh disiplin.

Bagindalah satu-satunya ratu yang telah membangunkan semula negaranya, seorang ratu yang aktif dan telah menjauhkan Mesir dari Rom selama 20 tahun. Ketika penghujung zaman pemerintahan Cleopatra, baginda telah memerintah dengan begitu cekap sehingga khazanahnya telah menyebabkan kadar bunga hutang telah menurun sebanyak 2/3 apabila di bawa masuk ke Rom.

700 tahun selepas kemangkatan baginda, seorang yang warak di Mesir menggelarkan baginda Wanita yang Paling Popular dan Bijak. Itulah juga keabadian yang mungkin telah dipilih oleh baginda sendiri, abadi dan ternama dalam lipatan sejarah.
[sunting]

Pautan luar
Commons-logo.svg
Wikimedia Commons mempunyai media mengenai:
Cleopatra VII dari Mesir
[sunting] Umum

* (Inggeris) The Queen Cleopatra at the Encyclopedia channel (230 biographical films about historical figures).
* (Inggeris) Cleopatra on the Web (Some 580 resources, including ancient and modern pictures).
* (Inggeris) Cleopatra VII Philopator (ancient sources).
* (Inggeris) Cleopatra VII (VI) at LacusCurtius (Chapter XIII of E. R. Bevan's House of Ptolemy, 1923).
* (Inggeris) Cleopatra, a Victorian children's book by Jacob Abbott, 1852, Project Gutenberg edition.
* (Inggeris) Genealogy of Cleopatra VII
* (Inggeris) James Grout: Cleopatra (part of the Encyclopædia Romana).
* (Inggeris) "Mysterious Death of Cleopatra" at the Discovery Channel
* (Inggeris) Cleopatra VII at BBC History

p • b • s
Pemerintah Mesir Purba Tersohor
Pemerintah Dinasti
Narmer · Hor-Aha · Menes
Ankh.svg
Pemerintah Kerajaan Lama
Djoser · Sneferu · Khufu · Khafra · Menkaura · Pepi II
Pemerintah Kerajaan Pertengahan
Mentuhotep II · Mentuhotep IV · Senusret III · Amenemhat III · Sobekneferu
Pemerintah Kerajaan Baru
Hatshepsut · Thutmose III · Amenhotep III · Akhenaten · Tutankhamun · Ramesses I · Seti I · Ramesses II
Pemerintah Lain
Shoshenq I · Piye · Taharqa · Psammetichus I · Necho II · Psammetichus III · Ptolemy I · Cleopatra VII · Ptolemy XIII
Pasangan Pemerintah
Tetisheri · Ahmose-Nefertari · Ahmose · Tiye · Nefertiti · Ankhesenamun · Nefertari · Mark Antony
Pegawai mahkamah
Imhotep · Weni · Ahmose, anak Ebana · Ineni · Senemut · Rekhmire · Yuya · Maya · Yuny · Manetho · Pothinus

Diambil daripada "http://ms.wikipedia.org/wiki/Cleopatra_VII_dari_Mesir"
Kategori: Rencana pilihan | Firaun | Mesir Purba
Alatan peribadi


* Laman ini diubah buat kali terakhir pada 14:40, 5 Disember 2010.
* Teks disediakan dengan Lesen Creative Commons Pengiktirafan/Perkongsian Serupa; terma-terma tambahan mungkin terpakai. Lihat Terma-Terma Penggunaan untuk butiran lanjut.

Saturday, January 15, 2011

HALWA HATI

BIBIK DAN TELEFON..
Telefon pertama
Penelefon (X) : Helloooo…. Apakah ini kediaman En Harun Salim Bachik..??
Bibik (Y) : Maaf Salah nombor..ini kediaman keluarga Tuan Syed Mahmud…

Telefon ke -2
Penelefon (X) : Helloooo……Apakah ini kediaman En Harun Salim Bachik..??
Bibik (Y) : Maaf, salah dail ni, encik..!! ini kediaman keluarga Tuan Syed Mahmud. (jawabnya kesal)

Telefon ke -3
Penelefon (X) : Helloooo….
Bibik (Y) : Eeeh..Lagi2 kamu!!.. Awas ya!! Walau saya cuma pembantu, tapi saya bisa laporin kamu ke polisi..!! (marah sangat dah ni!)
Penelefon (X) : Apakah ini kediaman keluarga Tuan Syed Mahmud..??
Bibik (Y) : Aduuuh.. maaf2 yaaa…, tadi soalnya ada beberapa kali salah sambung. Mau cari siapa tuan.??
Penelefon (X) : Harun Salim Bachik….
Bibik (Y) : ??!!@#@$!! (sambil usap2 dada)

Telefon ke -4
Penelefon (X) : Helloooo…..
Bibik (Y) : Kurang ajaaar..!!! Kamu punya nyawanya berapa hah!!!
Penelefon (X) : Saya Syed Mahmud…..
Bibik (Y) : Aduh..!!! Maaf tuan! sorry sekali, tadi ada orang gila telpon! ada perintah apa tuan.??
Penelefon (X) : Segera panggil En Harun Salim Bachik..!!
Bibik (Y) : Hah..!…. (pengsan)

Selepas 10 minit kemudian setelah tersedar dari pengsan,

Telefon ke -5
Penelefon (Z) : Hallooooo….. (suara berbeza berbanding panggilan2 terdahulu)
Bibik (Y) : (Oh ini suaranya lain…). Mau cari siapa tuan..??
Penelefon (Z) : Ini kediaman keluarga Tuan Syed Mahmud??
Bibik (Y) : Iya betul….
Penelefon (Z) : Saya Harun Salim Bachik… , tadi ada orang cari saya???
Bibik (Y) : ??@#$%^??… (terkejang!)

GAJAH MATI..
Seorang pengurus sebuah Zoo mendapat panggilan telefon mengenai kematian seekor gajah di Zoo tersebut. Sebagai langkah pemeriksaan, pengurus tersebut telah pergi ke kandang gajah tersebut dan mendapati ada seorang lelaki menangis bersebelahan dengan bangkai gajah tersebut.

Pengurus : Sebagai penjaga gajah, saya faham kesedihan yang kamu tanggung kerana apabila haiwan yang kita bela sudah mati.

Lelaki : Saya bukan penjaga gajah ini, tuan. Tetapi sayalah yang ditugaskan untuk menggali kubur dan menanamnya.

JAM BUDAK PUNK.
Seorang budak punk mengajak kawannya datang ke rumah barunya. Dengan bangga dia menunjukkan ruang-ruang bilik dan hiasan rumahnya itu. Mereka berhenti di sebuah gong tembaga yang besar dan kelihatan menarik dan antik.

Kawannya bertanya, "apa benda ni? Kau budak punk pun boleh minat dengan dikir barat ke?"

"Menarik kan?" Jawab budak punk itu. "Ini bukan alat muzik lah bro. Ini jam bercakap."

"Jam bercakap?! Fuyohh! Bro, macam mana ia beroperasi? Sekarang pukul berapa, cuba kau demo sikit."

"Demo? Kau serius? Ok, tengok ni," kata budak punk itu lalu mengangkat gendang besi yg kelihatan berat sambil menghayun kuat menghentam ke tengah-tengah gong itu yg terus mengeluarkan bunyi yang kuat bagaikan boleh memecahkan gegendang telinga.

Tiba-tiba terdengar jeritan di sebalik tembok rumah sebelah, "Hoi!!! Kau dah tebiat nak mampus ke apa hah?!!! Dah pukul 2 pagi lah biul. Tak tahu nak tidur ke?!! Sewel punya budak!"

"Ah! Dah pukul 2 pagi daaah," jelas budak punk itu.
Kawan dia cuma garuk kepala masih blur dan terkedu lagi nak cakap apa-apa.

KISAH MAT REMPIT.
Zaki seorang Mat Rempit sejati. Dia sanggup tidak bekerja semata-mata untuk menjadi Mat Rempit sepenuh masa. Kerjanya setiap hari hanyalah menunggang motor secara berbahaya di jalan-jalan sekitar kampungnya sambil menyergah dan mengurat anak anak gadis di kampungnya.

Pada suatu hari, malang tidak berbau, Zaki terlibat di dalam satu kemalangan di hadapan kubur cina kampungnya. Akibat terkejut, Mak Limah yang kebetulan di dalam lori yang disergah oleh Zaki telah melatah sehingga tangannya membaling sebatang lembing tepat-tepat terpacak di dahi Zaki sehingga tembus ke belakang tengkuk Zaki.

Bergegas Pak Amin ayah zaki ke hospital sebaik sahaja mendapat berita tentang anaknya yang cedera itu. Sebaik sahaja sampai di hospital, Pak Amin bertanya kepada Doktor tentang keadaan anaknya,

Pak Amin: Bagaimana keadaan anak gua doktor?
Doktor: Harap bertenang Pak Cik, anak pakcik cedera parah.

Pak Amin: Bagaimana keadaan kecederaannya Doktor?
Doktor: Sebatang lembing terpacak di dahi anak Pak Cik tembus ke belakang tengkuknya. Kami takut sekiranya lembing itu terkena otaknya, anak pak cik boleh mati.

Pak Amin: Kalau tak terkena otak dia, dia mati tak doktor?
Doktor: Kalau tak kena tak matilah! Tetapi dalam keadaan sekarang keadaan itu adalah mustahil.

Pak Amin: Oh begitu.... Alhamdulillah selamat anak gua...
Doktor: Kenapa pak cik? Pak Cik tak bimbang ke lembing tu terkena otaknya?

Pak Amin: Anak saya tu Mat Rempit Doktor, Mat Rempit mana ada otak!

(TERIMA KASIH KEPADA GELIHATI.BLOGSPOT.COM)

ADA DUIT LEBIH????

SAYA DAPAT KOMEN DARIPADA PEMBACA BLOG KU,KATANYA DIA FOBIA TENGOK BLOG SAYA NI SEBAB ADA GAMBAR YANG MENGERIKAN..APA2 PUN ITULAH REALITI DUNIA NI YANG NTAH KEMANA HALA TUJUNYA..APA2 PUN SAYA SEJUKKAN BALIK MATA KORANG DENGAN KERETA2 YANG BAIK PUNYA..MY KESUKAAN CAR...HAHAHAHA..PAHAM KE TU???YANG PASTINYA BMW FIRST..LAYAN LA PHOTO2 NI...JANGAN TERMIMPI2 SUDAH..

2012 BMW 1 SERIES COUPE AND CONVERTIBLE...












MINI COUNTRYMAN 2012


MINI COUNTRYMAN

Monday, January 10, 2011

WAJIB TAHU!!!!

For everyone who works daily on a computer. The mistakes&nbs p ; daily mouse and keyboard usage will result in Carpal Tunnel Syndrome! Use the mouse and keyboard correctly.

View below for the surgery of a patient suffering from Carpal Tunnel Syndrome followed by the RIGHT TECHNIQUES for usage....






Correct way to work on the Computer








Hand Exercises for Carpal Tunnel Syndrome :




Sunday, January 9, 2011

lagu baru

hari ni dah msuk lagu yg best sikit,siap ada link lg,hahaha..pandaila2 nanti nak dgr...slmt dtg ke blog ku....datang..jgn tak dtg...

Saturday, January 8, 2011

BUAT2 SUKA JE LE..




salam..hari ni tergedik tangan jap nak ubah lagu,ubah punya ubah,last2 lagu yang nak tu takde,PADAN MUKA!!!!arghhhhh!!!!!!!!xpe2..rilek2..ni semua hal dunia belaka...tak tanya pun nnt masa dalam kubur...

tapi rasa macam kurg best sktla,sbb ni bukan lagu pilihan..tapi apa2 pun,korang yang tukang baca ni BUAT2 SUKA JE LE....

hmmm...hari xde bnda pun nak post tuk new post,sbb cbuk nak baca buku ni,nnt2 jela pas piksa nnt saya post la..cuba sbr sikit.........

saya tgh baca satu hukum ni...psl laki boleh kawin byk,berdasarkan ayat al-quran ni..tp ni ada byk pendapat tau,yg betulnya 4 je,jgn nak ngada2 lbh dari 4 lak,nnt tak pasal2 korang kena ikat kat pokok rambutan duduk ngn kerengga..hahahahah!!!padan muka..

ada pendapat yg kata boleh kawin smpi 9..ni pendapat tak boleh pakai ok..jd..jgn gatal2...

Friday, January 7, 2011

DIROGOL DAN DIMAKAN

gambr2 ini dikatakan menjadi mangsa rogol kemudian dibunuh,dagingnya disiat-siat kemudian dimakan oleh peogolnya...

diberitakan perogolnya seorang lelaki bangladesh,kejadian berlaku di arab saudi...

info daripada borakkosong.com..time ksh...






EXAM.....




salam..exam nak dkt dah....10 ni dah stat,buat kwn2 yg bakal menduduki exam...buat yg terbik tuk thn ni..bg sm2 cpt najah..

nak blk cpt..nak jg mak,lama dah mak tunggu aku..sbr ye mak...nak jg ikan,nak jg ayam,cian kat diorg,xde sp nk tgk selalu...ya allah..bg la kami semua ni najah dgn senajah2nya,permudahkanla urusan kami dunia dan akhirat..amin...

BELAJAR BUKAN UNTUK CEMERLANG TAPI BELAJAR UNTUK ILMU...

Wednesday, January 5, 2011

TIADA ALASAN NAK JADI GRO-NASIHAT DARI UST ZAHARUDDIN ABD RAHMAN..

PEMBABITAN dalam kerjaya yang jelas status pengharamannya masih banyak berlaku di dalam negara kita.

Pelbagai alasan diberi oleh sebahagian mereka untuk mengurangkan rasa berdosa atau lebih berbahaya, menyatakan dan ‘membenarkan’ tindakan mereka sebagai halal atau harus.

Menyentuh hal ini, saya bersetuju kita tidak boleh terus menghina petugas seperti itu seolah-olah mereka tiada lagi peluang untuk memperbaiki kerjaya mereka.

Khususnya penghinaan tanpa usul periksa kerana mungkin ada yang terjebak kerana diperangkap sindiket ‘hitam’ akibat nafsu muda atau kerana kejahilan sendiri.


Namun begitu, kita harus sedar teguran dan kecaman terhadap mengutuk pekerja- pekerja yang rela dan dengan sendirinya memilih kerjaya terbabit.


Kutukan perlu dibuat terhadap kerjaya kotor itu dan bukan tertumpu sangat kepada individu, ini perlu dilakukan sesuatu pihak supaya kesedaran dan kehinaan dosa itu dapat dibangkitkan.

Pada masa sama, ada pula pihak pendakwah lain mencuba teknik berbeza iaitu dengan kaedah lembut dan memujuk. Namun, kita tidak boleh menyalahkan teknik ‘kutukan’ dan ‘kecaman’ kerana teknik itu juga bersumber daripada al-Quran dan al-Hadis.

Kita perlu sedar, teknik dakwah adalah hal yang perlu diambil perhatian, kerjaya GRO atau Guest Relation Officer mempunyai banyak takrifan dan bidang tugasan.

Bagaimanapun, selepas melakukan semakan, kedapatan ada GRO yang mempunyai tugasan tertulis yang ‘neutral’ dan benar-benar bersifat pentadbiran.

Namun begitu, tugasan yang ‘tidak bertulis’ itulah yang merumitkan, di mana ia kerap melewati tugasan tidak sihat iaitu melayan kehendak pelanggan walau hingga ke dalam bilik.

Jelas di sini, tema utama tugasan adalah ‘melayan pelanggan sehingga sasaran perniagaan tercapai’.

Merujuk kepada situasi ini, penggunaan GRO di negara kita perlu dikaji berikutan ia bercampur antara dua bidang tugas iaitu yang haram serta yang tidak haram.

Ini kerana, jika dilihat daripada laporan media, kerjaya GRO digambarkan dan digunakan secara kerap kepada ‘kerjaya pelacur’.

Justeru, menjadi tanggungjawab pendakwah untuk membidas tugasan ini daripada dilakukan mana- mana wanita atau lelaki Islam, walau dalam apa keadaan mereka sekalipun.

Oleh itu, saya ingin menegaskan secara umum kepada sesiapa saja yang cuba mencari alasan dan ‘justifikasi’ untuk membenarkan umat Islam bertugas dalam kerjaya GRO dan yang sepertinya dengan beberapa fakta iaitu:


1. Apa saja tugasan dan kerjaya haram mesti disebut sebagai ‘haram’, khususnya kerjaya GRO dan pelacur.

Menjadi tanggungjawab mereka yang berilmu untuk memaklumkan gesaan berhenti serta-merta dan bukan memberi masa. Jangan sesekali kita bertindak luar biasa untuk memberi apa saja kenyataan yang seolah-olah memberi izin untuk mereka meneruskan kerjaya itu atas alasan darurat.

Klasifikasi darurat tidak boleh diguna pakai tanpa ilmu dan kajian khusus. Jangan sewenang-wenangnya menggelar keadaan itu darurat bagi mengharuskan yang haram.

Perlu diingat kaedah fiqhi yang menyebut, “apa yang diharuskan kerana darurat mesti diikat dengan limitasinya (batasan).”

Sejauh mana batasannya dipantau dan dipatuhi? Jika darurat, ia perlu dinilai mengikut timbangan kerosakan dan kebaikan yang terhasil, jika kerosakan lebih banyak, ia maslahat yang tertolak.

Oleh itu, yang perlu ditegaskan adalah gesaan mencari kerjaya lain dan bertaubat dengan serta-merta.

Taubat di dalam Islam memang perlu disegerakan kerana Imam Al-Ghazzali mendefinisikan taubat sebagai: “Meninggalkan maksiat dengan serta-merta dan berazam kukuh untuk meninggalkannya pada masa depan, dan berusaha menebus dosa lalu.” (Ihya ‘Ulumiddin, 4/5)


2. Kerjaya haram GRO dan yang sepertinya akan mengakibatkan hilangnya keberkatan dalam kehidupan petugas itu, akibatnya akan menjauhkannya daripada kesedaran dan bukan memberi ruang untuk dia meneruskannya.

Justeru tidak wajar timbul cadangan dari sesiapa juga untuk ‘biarkan sehingga dia merasa bosan dan sedar’, atau memberinya masa terus bergelumang dengan dosa.

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya seorang mukmin itu, adalah apabila dia melakukan dosa, wujudlah satu titik hitam di hatinya, apabila dia taubat, hilanglah titik hitam itu dan licinlah hatinya semula, namun apabila ditambah dosanya, semakin tertutuplah hatinya, maka itulah karat yang disebut oleh Allah di dalam Kitab-Nya.” (Riwayat At-Tirmidzi, Ahmad, Ibn Hibban dan Al-Hakim)


3. Rasulullah SAW mengajar umatnya supaya usah bertangguh dalam mengerjakan hal baik, khususnya taubat.

Dalam hal ini kita sewajarnya menyeru pekerja dalam sektor haram sebegitu dan yang lainnya untuk segera bertaubat dan bukan memberi mereka masa seolah-olah kerjayanya boleh diterima dengan hujah inginkan perubahan dengan kesedaran dan bukan dipaksa.

Fakta sebenar di dalam ilmu Islam, perkara haram dilarang kerana ia memudaratkan diri dan orang lain, ia mesti dihentikan serta-merta tanpa tangguh.

Sesiapa saja yang ingin memberi motivasi dan membetulkan keadaan tidak boleh berlagak kononnya ingin memahami kesukaran petugas GRO, menjaga hatinya lalu sewenangnya ‘memberi tangguh’ sedang Allah dan Rasul-Nya tidak memberi tangguh dalam hal maksiat.

Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (An-Nisa, 17)

Imam Al-Ghazzali juga menjelaskan bahawa: “Wajibnya taubat itu adalah dengan segera tanpa keraguan dan tangguh, kerana sifat maksiat itu pemusnah iman seseorang. ( Ihya ‘Ulumiddin, 4/7). Namun, jika setelah kita memberi nasihat, lalu pelaku maksiat dengan sendirinya ingin mengambil masa sebelum berubah, itu adalah isu lain, namun kita tak boleh memperuntukkan tempoh tangguh tersebut.


4. Tidak boleh diterima alasan bahawa dia tidak mampu membuat kerja lain atau pihak berwajib atau pendakwah belum menyediakan tugasan alternatif untuk pekerja sebegitu, ini kerana selaku manusia yang sihat, setiap individu yang diberikan oleh Allah akal dan tubuh yang sihat.

Manusia sepatutnya bijak dan bertanggungjawab penuh menggunakan seluruh anggotanya untuk belajar sesuatu yang berfaedah dan menggunakan ‘skil’ itu untuk memperoleh pendapatan halal, bukan menjual tubuhnya untuk nafsu serakah manusia.

Kewujudan tugasan alternatif bukan syarat untuk berhenti dari melakukan dosa terbabit, kerana alternatif sebenarnya wajib difikirkan dan diusahakan oleh si pelaku itu sendiri jika dia masih beragama Islam.

Tanggungjawab menyediakan alternatif seterusnya jatuh pada ketua agama di sesebuah negara. Pada hukum asalnya, itu bukan dibebani oleh pendakwah dan pemberi nasihat.

Ketiadaannya jangan sekali menyekat pendakwah daripada memberi nasihat dan teguran tepat walau pedas dan berbisa. Lihat saja kisah Nabi Musa AS dan Harun menegur Firaun dengan terang dan jelas. Cuma nadanya yang lembut dan tenang serta petah, iaitu bukan dengan maki hamun.

Imam al-ghazzali menyifatkan orang yang melakukan dosa tanpa taubat dan berhenti tapi ingin Rahmat Allah SWT dan dimudahkan kepada pendapatan, kehidupan yang bersih dan halal adalah seperti: “seorang yang membelanjakan semua hartanya, dan meninggalkan diri dan keluarganya dalam keadaan fakir, namun sentiasa menunggu kurniaan dari Allah untuk memberinya rezeki, menemui harta yang tersimpan di dataran yang kontang. (Ihya Ulumiddin, 4/58)

Beliau mengulas lagi selepas itu dengan berkata, penantian itu memang boleh dilakukan tetapi ia adalah suatu tahap kebodohan dan kejahilan yang tinggi. (Ihya Ulumiddin, 4/58)

Jika ada yang mengatakan petugas ini boleh berniat tidak reda dan berusaha sedikit demi sedikit untuk mencari kerjaya lain, kenyataan sebegitu adalah tersasar kerana pelakuan maksiat yang dilakukan tanpa paksaan ke atas nyawa dan harta tidak diterima di dalam Islam.

Malah perbuatan itu menghancurkan objektif (maqasid al-shariah) yang lebih tinggi iaitu kerana kerjaya itu bakal menghancurkan agama si pelaku, menyebabkan maruah dan kehormatannya hilang, menyebabkan tali keturunannya rosak dan hartanya tidak diberkati.

Kesimpulannya, ada pihak menjadi cemburu atau tertarik dengan jumlah pendapatan lumayan yang berjaya diperoleh melalui kerjaya ini berbanding kerjaya halal tapi bergaji rendah.

Ingat, jika pekerja GRO atau mana-mana petugas dalam industri haram terus dalam pekerjaan kotornya dan kelihatan mampu menyara hidup dengan baik hasil duit kotor itu, malah kelihatan lebih mewah dan ‘berjaya’ daripada mereka yang berpendapatan halal, ia secocok dengan sabda Rasulullah SAW bahawasanya: “Apabila kamu lihat Allah memberi limpahan kurnia di dunia kepada hambanya, sedang segala maksiat disukainya (dan diperbuat), ketahuilah sesungguhnya itu ‘istidraj’.”

Kemudian Rasulullah SAW menyatakan, Allah SWT berfirman bahawa: “Dan tatkala mereka melupakan apa yang diingatkan kepada mereka, kami sengaja memberi kurniaan dunia dari pintu yang pelbagai, sehingga apabila mereka bergembira dengan yang diperoleh, kami akan rampas darinya secara tiba-tiba, ketika itulah mereka berputus asa.” Al-An’Am ayat 44. (Riwayat Ahmad & At-Tabrani)

‘Istidraj’ yang disebut di dalam hadis tadi bermaksud kurniaan ganjaran keduniaan kepada penjahat dan pelaku dosa dan maksiat untuk menghumbannya terus ke neraka tanpa peluang kembali ke pangkal jalan.

Hal ini serasi dengan firman Allah SWT di dalam surah Al-Baqarah yang bermaksud: “Di dalam hati mereka ada penyakit (dosa dan mereka biarkan), lalu Allah menambahkan penyakit di dalam hati mereka.”

Oleh itu, mereka yang berilmu dibenarkan untuk memaksa pekerja sebegini berhenti daripada kerja GRO, pelacuran dan lain-lain kerjaya haram sama ada melalui nasihat atau kecaman.

Jangan sekali-kali membuka jalan serta memberikan gambaran wujudnya ruang keharusan untuk dia terus bekerja di situ.

Namun, hulurkan bantuan dan kasih sayang, antara tanda kasih sayang itu adalah menasihatkannya supaya terus berhenti dan pihak berwajib perlu menyediakan alternatif dengan segera.

GEMUK KERANA DITINGGAL KEKASIH..



LONDON: Lelaki paling gemuk di dunia, Paul Mason memberitahu kekecewaan ditinggalkan kekasih mendorong nafsu makannya menjadi-jadi hinggakan berat badannya mencecah 444 kilogram.

Mason, 50, tidak berhenti makan 24 jam sehari semata-mata untuk memulihkan hatinya yang terluka. Menjelang 2009 keadaan tubuhnya menjadi terlalu gemuk sehinggakan dia tidak dapat berjalan.

Akhbar ketika itu mendedahkan bagaimana dia memerlukan pembedahan bagi mengurangkan makanan yang diambil jika dia mahu terus hidup.

Sejak itu Mason yang berasal dari Ipswich sudah mengurangkan lebih 190 kilogram dan melepaskan gelaran Lelaki Paling Gemuk di Dunia dipegangnya. Dia juga berharap akan menemui cinta baru.

Mason mendedahkan dia menghadiri makan malam dengan seorang wanita istimewa pada Hari Tinju.

Namun, dia mengakui: “Makanan adalah dadah saya. Ia memerlukan usaha untuk memperoleh saiz sekarang ini. Saya tidak pernah makan begini ketika muda. Saya kurus dan aktif ketika itu.”

“Amalan makan tanpa henti 24 jam sehari disebabkan oleh sesuatu perkara yang berlaku ketika saya berusia 20-an. Anda boleh kata yang saya makan untuk menyembuhkan hati saya yang terluka.


“Saya bertemu seorang wanita pada usia 21 tahun dan dia membuatkan hidup saya cukup sempurna.

“Dia berbeza dengan wanita lain yang saya temui sebelum itu. Dia berusia 39 tahun dan lebih tua daripada saya. Saya masih berasa sedih untuk menceritakan apa yang berlaku.


“Saya memanggilnya Char. Saya menyukainya dan berfikir akan meneruskan hidup ini bersamanya.

“Dia mempunyai kediaman sendiri dan saya membantunya untuk menghias rumahnya. Kemudian, secara tiba-tiba dia memutuskan hubungan kami.

“Kejadian itu berlaku pada 1986 ketika saya berusia 26 tahun. Dia bertemu dengan lelaki lain dan kemudian terus bertunang.” - Agensi

TABIAT WANITA MENGIKUT HARI KELAHIRAN.....(SJ..SUKA2)

ISNIN
wanita ini bersikap jujur,tak cepat mengelabah atau panik,berhati-hati,tidak mudah mengalah,pandai menjaga diri dan pergaulan.ramai teman lelaki dan wanita menyukainya.dia juga mudah memberi pertolongan,cergas dan berusaha kuat.pandai menguruskan wang,namun jika marah berapi-api dan menakutkan,jarang mahu mengaku kalah dalam pertengkaran,dia mencurahkan kesetiaan tak berbelah bagi dan sedia berkorban.seksualnya kurang membara melainkan pasangannya pandai mencari tempat rangsangannya.

SELASA
tabiat wanita ini suka mencari salah orang lain dan berpotensi menduakan suaminya.namun pertuturannya lembut dan pandai mengambil hati.apabila tidak sukakan seseorang dia sentiasa mencari salahnya.hatinya keras dan sukar di lembutkan.tetapi mudah mengalah dan meminta pertolongan orang lain.pandai simpan rahsia,hanya orang tertentu sahaja tahu rahsianya,keputusannya tidak mantap dan mudah terpengaruh.dia juga mudah terperangkap dalam banyak hal.dalam soal kewangan dia pandai berjimat cermat.tak kedekut,dia juga rajin bekerja dan bertanggungjawab,suka dipuji tetapi memerlukan bimbingan dalam banyak perkara.

RABU
suka berdendam jika ada orang buat jahat padanya,dia akan berbuat lebih jahat pada orang itu.namun dia pandai dalam pergaulan,pandai mengambil hati orang lain dan pandai menghargai orang.suka mementingkan teman dari dirinya sendiri.berfikiran terbuka dan tak pandai simpan rahsia,tidak suka diperintah dalam bekerja.keputusannya tidak seimbang,kurang berpengalaman.hatinya keras dan tidak mudak termakan pujuk.hanya orang2 tertentu sahaja tahu melembutkan hatinya.dalam soal kewangan dia pandai cari duit tapi tak pandai simpan duit.cintanya pandang pertama dan rela berkorban kerana cinta.seksualnya tinggi dan kuat,romantik di tempat tidur dan pandai berasmara.

KHAMIS
dia suka menyinggung hati orang lain,cakapnya kesat,kemahuan kuat,dan bersikap agresif,rajin dan tekun bekerja,tak suka diganggu ketika bekerja,dan bercita2 tinggi.boleh terpikat pada lelaki walaupun ada kekasih dan suami.namum dia tak mudah jatuh cinta,suka menyelidik dahulu sebelum jatuh cinta.hatinya tidak tetap,mudah terpedaya dengan pujuk rayu sehingga tak kenal antara yang baik dan buruk.dia pandai mengurus dan merancang kewangan.pada awal perkahwinan,dia tunduk pada suami,akan berubah apabila sudah lama berkeluarga.seksualnya tinggi.jika tak pandai mengawal nafsu akan terdorong ke lembah hina.

JUMAAT
wanita yang lahir pada hari ini tabiatnya berani menentang suami.bangga diri,suka berbelanja,suka dipuji dan suka melakukan perkara merbahaya dan sia-sia.bersemangat waja,pandai simpan rahsia.tak suka mengaku kesalahan sendiri.dalam soal kewangan tak pandai berjimat cermat.cintanya sejati dan tidak mudah berubahcuma kadang kala tidak telus.seksualnya sangat teristimewa,menyeronokan,penuh kelembutan,tetapi apabila dingin tak suka dipaksa.

SABTU
kuat cemburu,suka kebendaan,tak suka kanak-kanak,suka bertikam lidah.namun kuat pendirian,cerdas dalam pemikiraan,dan teliti dalam banyak hal.tidak pernah berasa puas,rela berkorban apa saja demi mencapai cita-cita.apabila bercinta,akan menyelidik terlebih dahulu latarbelakang pasangan dan suka menguji.pandai berjimat dan suka berfikir untuk masa depan.wanita ini sentiasa akur dengan kata suami.seksualnya agak dingin,tetapi apabila bermula,seksnya kuat dan tahan lama.tidak tergesa2 dan dilakukan dengan lembut.

AHAD
wanita yang lahir pada hari ini biasanya suka kemewahan dan menunjuk2 diri.apabila bersuami taat pada suaminya.namun suka merendahkan kawan dan bersikap bangga diri.dia tidak suka mendengar nasihat,mudah terpedaya dengan kata2.suka mengkritik orang tetapi tidak suka orang mengkritiknya.percintaannya tidak telus tapi sanggup berkorban apa saja bila hati dah suka.pandai simpan rahsia,rajin bekerja dan berusaha,tak mudah mengalah namun bersikap pemboros.rangsangan seksualnya tinggi namun apabila tidak puas akan mencari jalan lain.

AMARAN : ENTRI NI SUKA2 JE,JANGANLA GATAL2 NAK PERCAYAT SANGAT...

Saturday, January 1, 2011

Egypt Christians vent anger after deadly church blast -1.1.2011

ALEXANDRIA - President Hosni Mubarak urged Egypt's Christians and Muslims to unite against "terrorism" after a New Year's bomb killed 21 people at a church, but tempers continued to flare hours later as Christian protestors clashed with police.

The interior ministry said evidence showed that the attack on a church in the Mediterranean port city of Alexandria was carried out by a suicide bomber and that it was the work of "foreign elements."

There was no immediate claim, but Al-Qaeda has threatened Christians everywhere, and called for punishment of Egypt's Copts, over claims that two priests' wives they say had converted to Islam were being held by the church against their will.

Click here to find out more!Click here to find out more!
A health ministry official in Alexandria said 21 people were killed and 79 wounded.

The interior ministry said eight of those wounded were Muslims, as there is a mosque across the street.

A witness had told private television On-TV that he had seen a car park outside the church shortly after midnight, that two men got out and that the explosion occurred almost immediately afterwards.

But the interior ministry ruled out the hypotheses of a car bomb, saying it was "probable that the bomb ... was carried by a suicide bomber who died among the crowd."

The device was packed with pieces of metal to cause the maximum amount of harm, it added.

And the circumstances of the explosion, "given the methods that currently prevail in terrorist activities at the global and regional level, clearly indicate" that that the bombing was "planned and carried out by foreign elements."

Nermin Nabil, who was injured in the attack, said hundreds of people were still inside the church at the time of the blast, and that "if the bishop had finished saying mass two minutes earlier, the bloodbath would have been worse." In a country suffering from growing sectarian tensions, Mubarak urged Christians and Muslims to unite and confront "terrorism."

He called on the "children of Egypt - Copts and Muslims - to close ranks and confront the forces of terrorism and those who want to undermine the security, stability and unity of the children of this nation," state news agency MENA said.

Pope Benedict XVI, during New Year's mass, urged world leaders to defend Christians against abuse and intolerance.

"I once again launch a pressing appeal not to give in to discouragement and resignation," said the pontiff.

And in Damascus, an official said "Syria strongly denounces this terrorist crime, which is targeting the national unity and religious pluralism of Egypt and other Arab countries."

Refaa al-Tahtawi, spokesman for Al-Azhar, Sunni Islam's Cairo-based main institution of learning, denounced the attack and appealed for calm, as did a senior Coptic official, but to no avail.

Nearly 12 hours after the bombing, dozens of Christians were continuing to vent their anger. They clashed with baton-wielding police who had set up a cordon to block access to the church and shouted slogans against Mubarak's regime.

One demonstrator brandished a large cross to which were attached bloody remnants of clothing from the victims.

Protesters shouted "where is the government," blaming it for the incident and saying it was singling out the Copts because of their political views. "The government is involved," said Ishaq Habib.

"They want to break the Copts. They know that the Copts do not love Gamal Mubarak," the president's son, who has been widely viewed as a candidate to succeed him in power.

The attack came two months after gunmen stormed a Baghdad cathedral in an operation that left 44 worshippers, two priests and seven security forces dead. The attack was claimed by Al-Qaeda's Iraq affiliate, the Islamic State of Iraq, which said its purpose was to force the release of the two women in Egypt. "All Christian centres, organisations and institutions, leaders and followers, are legitimate targets for the mujahedeen (holy warriors) wherever they can reach them," the group said.

"Let these idolaters, and at their forefront, the hallucinating tyrant of the Vatican, know that the killing sword will not be lifted from the necks of their followers until they declare their innocence from what the dog of the Egyptian Church is doing," the ISI said.

It also demanded that the Christians "show to the mujahedeen their seriousness to pressure this belligerent church to release the captive women from the prisons of their monasteries."

Saturday's attack came just two days after more anti-Christian violence in Baghdad, when a series of bombings killed two Christians and wounded 16. Protection around Copt places of worship was discreetly stepped up after the threats, as Mubarak said he was committed to protecting the Christians "faced with the forces of terrorism and extremism".

The Copts account for up to 10 per cent of Egypt's 80-million population, and often complain of discrimination and have been the target of sectarian attacks.

HUKUM MENJUAL CICAK POKKE-UST AZHAR IDRUS


video