Thursday, July 7, 2011

MAK..ANDAI MAK BACA KALAM NI..



Ibu…anakmu disini amat merindui mu…
Tak terungkap dengan kata2
Tak terzahir dek alis mata
Betapa aku bersyukur mempunyai ibu sepertimu..

Ibu..aku tidak memrlukan tongkat selain dari dirimu
Aku tidak memerlukan kasih sayang selain dari dirimu
Aku tidak menagih simpati selain dari dirimu
Aku hanya inginkan dirimu

susahnya dirimu membesarkan ku
hanya dengan setitik susu
kini aku membesar dengan penuh bahagia
tak terkira jasamu jika dibilang semuanya

andai tiap titisan darah dari badan ku sendiri
masih tak dapat membilang jasamu
robeknya hatiku jika melihatkan kesakitanmu
pedihnya hatiku bila kau menanggung siksa
ramai yang mengkritikmu
tapi sedikit pula yang menyanyangimu
tak terkira lagi air matamu yang gugur
kerana manusia yang sentiasa ingin mencari salahmu
bila ditanya “kenapa ibu”
inilah jawapan mu “tiada apa anakku,semuanya baik2 sahaja”
sungguh dirimu buat aku tersinggung lagi
kenapa setiap masa perlu untuk membohongi ku??
Ibu izinkanlah aku merasai keperitanmu
Disebalik senyuman terselit seribu kepedihan
Yang dah bertahun lamanya kau menanggung sendirian
Izinkanlah aku berjalan seiringan denganmu.
Anakmu ini dah cukup dewasa untuk memahami apa yang bertapak dalam hati mu..

ibu..terima kasih atas jasamu
segala kasih sayangmu
ya allah..bersyukurnya aku atas nikmat mu yang satu ini

ibu..dirimu tiada perumpamaan dalam dunia ini
kerana tiada apa pun yang dapat diumpamakan dengan kasih sayangmu
andai dapat aku tanggung sedih mu
pasti aku lakukan..

ibu….saat ini..hampir jatuh air mata keegoan ku
mengenangkan diri mu yang jauh disana
apa khabar dirimu disana
apa yang telah manusia lakukan padamu??

Saat ini,adakah kau tersenyum gembira??
Atau lara dihati masih membekas??
Walau apa pun yang bakal mendatang
Pergantunganmu hanya pada yang Satu
ALLAH…

Duhai dunia..
Tiadakah penghargaan buat sang ibu
Jasa mereka lebih besar dari dirimu
Mereka sentiasa menjanjikan pada kami
Janji yang nyata dan bahagia
Sedangkan engkau hnya nikmat sementara
Jika diikuti belum tentu bahagia..

Duhai si penderhaka..
Tidakkah kau merasa malu dengan dirimu
Sungguh hina mereka yang memderhaka ibunya sendiri
Tiada tempat dalam dunia ini untuk mereka
Yang seperti ini..

Puisi ku tak seindah kalam penyair
Juga tidak segah kalam pemidato dunia
Tapi ikhlas dari hati
Luahan rasa dari seorang anak
Buat ibunya..

1 comment:

amrh.anth said...

terharulah conan :(
awak sehat?