Wednesday, August 3, 2011

JANGAN JADI ORANG KUNO!!!



salam..dah lama rasanya aku tak update blog ni..mana taknya..tak tahu nak buat entry apa..pening..geleng kepala dok memikir..apala aku nak letak ni kat dalam blog aku..kebosanan tahap impak maksiam menjadikan aku seorang yang dungu kejap..otak terberhenti untuk berfikir buat semetara waktu..

dah 3 hari berpuasa,tapi aku masih tak ucapkan selamat berpuasa untuk seluruh umat islam didunia..SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN UNTUK SEMUA UMAT ISLAM DISELURUH DUNIA..

Ok..bercakap pasal bulan ramadhan ni kan,sebenarnya banyak kenangan yang manis dalam ramadhan..masa kecik2 dulu suka bagi alasan terlupa semata2 untuk mendapat seteguk air..dahaga giler la katakan masa tu..otak selalu ligat nak cari alasan semata2 nak buka puasa..itu takpela kan.nama pun budak kecik..tapi yang aku hairan sangat ni..orang dewasa...apa citer???

ok..sekarang ni korang janganla bagi alasan yang korang terlupa bulan ni ialah bulan puasa sebab sekarang ni masing2 ada facebook,twitter and blog..dan aku yakin masing2 dah letak status SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN..so mustahil sangat2 korang tak tahu ni bulan ramdhan melainkan korang dok dalam gua macam orang sakai tu..ntah2 orang sakai pun tahu ni bulan puasa..buat malu je...

satu lagi..kalau tanya,puasa tak???puasa...tapi kalau tanya..solat tak???gulp!!!asal terkejut???ha...ni maknanya ada ada batu disebalik batu tapi kita tak tahu ada batu kat belakang batu tu..ha!!ambik kau peribahasa..aku pun tak paham...ha..jadinya,beringatla..puasa penuh,tapi solat rompong-rompong..kalau tanya,solat penuh tak bulan puasa,dia jawab,penuh je..solat jumaat je yang penuh..macam mana tu...

satu lagi..kalau terlupa boleh dimaafkan,tapi kalau buat2 lupa..nanti korang gantilah puasa..ganti puasa janga buat2 lupa lak..kalau puasa taknak,ganti puasa pun tak nak,solat pun tak nak..gi duduk dalam gua jela..senang..habis cite..kire korang cuba untuk mendidik diri untuk jadi manusia yang tak tahu apa langsung dan secara tak langsung mendidik diri jadi gile..bila dah gile..takyah la susah2 nak puasa n solat..senang cite kan??

di bulan ramadhan ni..sama2 lah kita renungkan kenapa allah jadikan bulan ramadhan ni untuk hamba2 dia..korang yang baca blog ni dah besar2 dan boleh berfikir semua,jadi,marilah kita sama2 guna otak pemberian allah tu agar jangan dibiarkan kosong..rugi!!!

No comments: