Thursday, August 18, 2011

AYAM OH AYAM..



salam..hari ni aku nak cite sikit pasal ayam..korang tahu ayam tu apa??macam lagu jalil hamid tu..ayam,bermacam ayam..ha..ingat lagi tak..

mak aku suka cite kat aku pasal dia masa zaman dia muda2 dulu..orang kampungkan..mesti banyak cite..dulu mak aku bela ayam banyak tau..arwah tok aku buat reban ayam besar sangat..dah macam rumah flat dah..orang dulu2 kan suka bela ayam,itik..reban diorang pun ada..

nak dijadikan cite,kalau dah banyak ayam tu,maka banyakla hasil telor ayam..tapi ada lak jenis ayam betina yang keje dia mengeram telor sampai tak nak makan..24 jam dia mengeram telor tu..

mak aku bengangla,panggil makan tak nak makan,last2 mak aku mula pasang idea,dia tunggu kalau ayam tu keluar jap je,bila ayam tu keluar je,cepat2 mak aku ambik telor tu ganti ngan buah pinang!!ha!!habis cite!!nak sangat mengeram sampai tak nak makan..ha!mengeramlah sampai tahun depan..padan muka!!




bila dah menetas telor tu,ada lak ibu ayam yang tak tahu nak jaga anak dia..dia patuk2nya anak tu..ada yang sampai mati..apalah..anak sendiri pun tak tahu nak jaga..kadang2 tu bukan tak nak jaga,tapi tak tahu macam mana nak uruskan anak dia,pastu mak aku ambik anak ayam tu letak kat ibu ayam lain,sekali ibu ayam tu patuk2 anak ayam tu,bukan anak dia..mana dia tak patuk,yang tu jenis ibu ayam penyombong lak..

korang perasan tak,ayam ni bila dia cakar tanah,mata dia pandang depan kan?dia mana leh tunduk..tengah dok syok2 cakar tanah tu,sampai tak sedar anak sendiri dah terkambus dek tanah,anak2 dia kan dok belakang dia..kadang2 ada yang tertangkup dengan tempurung kelapa..ibu dia tak perasan..esok mak aku menyapu kat depan tu,buka tempurung kelapa,ada je anak ayam mati..

paling tak tahan..ayam kat rumah aku..bagi makan,tapi habis dia cakar,sampai hilang makanan tu terkambus ngan tanah..kononlah nak tunjuk kat aku yang dia mampu cari makan sendiri walaupun aku tak bagi..kang kalau aku tampar ayam tu,hilang terus pipi dia yang memang xde tu..nak berlagak ngan aku,silap orang la..

paling aku tak tahan,dia berak kat lantai depan rumah aku..aku paling angin betul..sekarang ayam rumah aku dah bertambah2 dah..nampaknya..balik ni nanti,bertambahlah pening aku nak menguruskan ayam2 tu..argghhh!!!!!tension!!!!


4 comments:

Cik Kamoo said...

belog makin comel le....hehehehehhe

conan said...

cik kamoo..time ksh cik kamoo..sy rndu sgt kat cik kamoo utk dtg ke blog sy nie,time ksh..

logorithm said...

Betul citer nih. I can relate sebab rumah I dulu pun rumah kampung... ada bela segala bagai binatang ternakan.

Yang paling geram ngan ibu ayam mengeram nih, dia tak nak kuar makan minum dan berak. Siap dia berak kat tempat dia mengeram! Berak baeeek punya lak tuh!

Bila anak ayam dah menetas, dia duduk jer atas anak dia sampai mati lemas. Ibu apakah ini???

conan said...

logorithm..penuh emosi nmpk??hehehe..rileks..nama pun ayam..jgn mrh sgt..malu kat wonderpet nanti..:)