Tuesday, August 23, 2011

APAHAL NGAN KAPAK NI LAK???



salam..ok..mesti korang terkejutkan..asal tiba2 lak ada gambar kapak ni,nak gaduh ke???huhuhu..jgn risau,aku bukan nak bagi korang pun kapak ni,bukannya nak suh potong kayu pun..aku ada benda ni nak cite ni..

semalam kawan aku ada cite kat aku satu story ni..aku berminat lak dengan cite tu..best..aku suka..ada kene mengena ngan kapak..jadi..aku akan memulakan cite ku ini..baca betul2...

ada satu cite seorang manusia ni..dia ni kira orang kaya lah pada zaman tu..harta dia banyak gile..gile pun tak banyak cam tu..memang giler2 la banyaknya..eh..apa aku merepek ni kan..aku cuma nak bagi gambaran je betapa harta dia banyak sangat...

satu hari dia wasiatkan kat pamily dia,nanti bila dia mati,tanam sekali harta dia dengan dia,pastu kalau ada orang yang sanggup teman dia dalam kubur nanti dia akan bagi harta dia kat orang tu..bukanlah selama2nya orang tu teman dia..tapi ada tempoh dia lah..mati keringla kalau ada orang yang temankan dia selama2nya..

pastu ada seorang pemuda ni,pemuda ni tukang potong kayu..dia ni miskin..dia pun ambik peluang ni untuk nak dapatkan harta orang kaya tu..dah sampai ajal agaknya,maka matilah orang kaya tu,macam dijanjikan,pemotong kayu tu memang masuk sekali dalam lahad teman orang kaya yang dah mati tu...dia bawak sekali kapak dia masuk kubur..

tiba2 datanglah malaikat..malaikat pun tanyalah kat pemotong kayu tu,siapa dia??dia pun jawablah dia ni pemotong kayu,dia masuk dalam kubur ni sebab nak teman orang kaya nak mampus ni,sebab dia dah janji,orang yang sanggup teman dia dalam kubur nanti akan dapat harta dia..

pastu,dalam masa 3 hari je si pemotong kayu tu dok dalam kubur orang kaya tu,lepas tu dia tak sanggup dah,dia kuar terus dari kubur orang tu..disebabkan si pemotong kayu tu dok dalam kubur tu tak sampai tempoh yang ditetapkan,maka tak dapatlah harta orang kaya tu..tapi dia tak kisah pun kalau tak dapat harta tu..dia sanggup lagi hidup miskin,dia dah tak sanggup nak dok dalam kubur tu lagi...

nak tahu kenapa dia dok 3 hari je??sebab dia tak sanggup malaikat asyik tanya dia pasal kapak dia je..selama 3 hari,malaikat keje dok tanya pasal kapak dia je..apa yang dia buat ngan kapak dia,macam2 soklan lah..dia jadi takut..

harta dia cuma kapak tu je,tapi malaikat dah tanya banyak soklan pasal kapak dia saje!!bayangkan kalau dia kaya,banyak harta..macam mana dia nak jawab ngan malaikat nanti???jadi lebih baik dia jadi pemotong kayu macam biasa je daripada kaya..

ha!!korang paham tak cite nie??penat tau aku cite ni..jadi..beringatlah..pada orang kaya2 kat luar sana,jangan berlagak sangat ngan harta korang tu..jangan salah gunakan harta tu,esok mati,tak larat nak jawab ngan malaikat kot..susah2,sedekah je kat aku yang tengah belajar nie..dapat pahala gak..hehehe..

kalau ada orang yang kedekut nak mampus ngan harta dia tu,besok,bila dia mati,tanam je sekali ngan harta2 dia..duit ke,almari emas dia ke,peti besi,rantai binatang daripada emas,simen2 bilik air,kasut berjenama,jam tangan,hair dryer ke,beg tangan ke,pinggan mangkuk,hatta lap kaki bilik air dia pun..tanam je semua sekali..habis cite..dah masa hidup kedekut sangat,sayang sangat harta tu..biar harta tu ikut dia sampai mati..hmm..apa macam..good idea x??

time kasih pada kawan ku itu atas cite yang menarik ni..memang best cite ni dan banyak pengajaran..jadi..pesanan pada orang kaya gile..janganlah kedekut!!!sekian..ok..semua boleh tido..cite dah habis..:)

ikhlas dari hamba allah yang serba sederhana...conan..

No comments: