Tuesday, November 8, 2011

INGAT MAK AYAH..



salam..korang..disebabkan aku cuti hari ni,maka banyakla entry yang akan aku post kan hari ni..insyallah..dalam perancangan,lepas entry ni ada 1 lagi entry,tapi aku tak berani janji 1entry je,mybe ada lagi 2@3 lagi entry kan.sapa tahu..kan2..

apa kaitan lak gambar atas tu dengan entry aku sekarang ni??pasal ibu bapala..adoiii!!!tanye lagi!!!

Rasullullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.



korang baca dah hadis kat atas tu..jadinya..mari sama2 kita tadah tangan,doa tuk mak ayah kita ye..ala..bukan susah pun..doa je...

ok..aku nak buka sikit 1 citer tuk korang..rasa2nya korang pernah dengar kot citer ni,tak silap aku benda ni jadi masa zaman nabi musa,betulkan aku kalau aku silap.

kisah seorang budak yang bela 2ekor babi ni,dia mandikan,dia bersihkan,macam biasa,nabi musa hairan..kenapa budak ni bela babi??ok..dipendekkan cerita..budak tu jawab,sebenarnya kedua ekor babi tu sebenarnya ibu bapa dia,diorang disumpah jadi babi sebab sering meninggalkan solat..


Firman Allah dalam surah Luqman ayat 14:

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasa


jadinya..hargailah mak ayah kita sementara diorang masih hidup ni.kalau disuruh cium kaki mak ayah kita,korang sanggup tak??itu masing2 punya jawapanla kan..

jadinya..bila aku dah besar ni,baru sedar betapa besarnya pengorbanan mak aku tuk aku dengan adik2 aku..untuk ibu2 didunia ni..aku nak bagitahu something..aku sentiasa menghormati ibu2 sekelian..nilai seorang ibu tiada taranya jika nak dibandingkan denga berdozen emas sekalipun..

aku selalu berjauhan dengan mak aku,start darjah 1 sampai sekarang,berapa tahun je aku stay dengan mak aku,selebihnya semua tak stay..yela..bila stay lawan dia tak stay la kan..korang paham tak ni??

so..disebabkan aku selalu berjauhan dengan mak aku,maka bertambah2lah sayangnya aku dan betapa aku menghargai mak aku seadanya..kalau tak,asyik nak buat perangai je dengan mak aku,kesian mak aku..banyak betul dosa aku kat mak aku..insaf2..

jadinya..smpai sini sajelah ceramah petang aku tuk korang..sana petang..tempat aku ni pagi lagi..jadi..sambil baca ceramah aku ni,korang bolehla makan petang sekali ye..ok..adiooosss!!

ikhlas dari haamba allag serba sederhana..conan..


No comments: