Wednesday, November 9, 2011

FENOMENA BADAI...."BADAI SEMALAM"..

salam..korang..apa kabo..ok..entry hari ni aku nak bercerita sikitla pasal teater ni..memang hangat betul sekarang teater ni orang dok perkatakan,aku pun tiba2 jadi sangat teruja untuk pergi menontonnyanya,tapi apakan daya,keadaan tidak mengizinkan.jadi,disebabkan aku tak boleh pergi,apa kata aku promotekan kat korang yang agak2 boleh pergi supaya pergi..apa bahasa yang aku pakai ni???huhuhu..aku ni bukanlah bahagian promoter teater ni pun,saje2 je nak tolong promotekan..kenapa?tak boleh ke??boleh je la ek..:)

ok..teater BADAI SEMALAM..korang pernah dengar tak..ha!!tak pernah dengar..ish2..dah famos dah orang dok menyembang citer ni,ntah2 mak cik2 kampung dah tahu dah..mak aku pun tahu..takkan korang tak tahu..:) BADAI SEMALAM ni sebenarnya novel,jadi sekarang ni diorang tergerak hati nak pentaskan pulak..sebenarnya citer yang diadaptasi dari novel ni elok sangatlah untuk orang yang tak suka baca novel macam aku..aku memang tak suka baca novel,kalau aku baca pun,aku baca muka surat yang depan,pastu terus baca yang belakang..sampai aku pun kadang heranla bila tengok kawan2 sampai nangis baca novel..jadi,bagi sapa2 yang malas baca novel,tengoklaah citer dia ye..aku dah merapu panjang dah ni ha..satgi orang meluat lak..

ok..aku bagi sinopsis BADAI SEMALAM ni sikitla kat korang,serta beberapa info tentang teater ni..aku ambik dari laman web rasmi istana budaya..


sinopsis :

Mazni anak seorang pembantu rumah membesar bersama ibunya
yang tua dan uzur di sebuah banglo milik Encik Haris dan Puan Rohana.
Mazni membesar di dalam rumah tersebut dengan penuh kesederhanaan
kerana menyedari diri dan ibunya hanya menumpang berteduh di situ.

Walaupun majikan ibunya amat berbesar hati membenarkan mereka
tinggal disitu, tetapi pandangan jiran tetangga amat buruk dan
negatif terhadap mereka. Mereka berasa irihati dan cemburu
dengan kecantikan dan kebijaksanaan Mazni apatah lagi
apabila Karim, anak Encik Haris dan Puan Rohana mula jatuh hati
kepada gadis tersebut. Pada mulanya Mazni hanya menganggap
Karim sebagai abangnya sahaja.

Dari perasaan kasih jatuh kepada cinta. Karim berjaya
menambat hati Mazni untuk bercinta dengannya.
Walaupun Mazni tahu latar belakang Karim yang
suka berfoya-foya dan tidak mempunyai komitmen dalam
menjalinkan hubungan, telah mula
berubah laku selepas di timpa musibah kemalangan
yang berjaya menginsafkan dirinya. Layanan mesra
oleh Mazni membuatkan Karim beria ingin
memperisterikan Mazni. Walau banyak tentangan dan
fitnah yang dilemparkan, tetapi Karim nekad
memperisterikan Mazni. Puan Rohana,
ibu Karim tidak bersetuju jika anaknya ingin
menyunting Mazni, anak bekas orang gaji mereka.
Malu kerana orang luar mula memperkatakan maruah keluarga nanti.

Mazni sedar akan dirinya itu yang tidak mempunyai apa-apa.
Dia nekad untuk berkahwin dengan Karim lantaran
kasihnya mula bersemi pada lelaki itu. Walaupun Mazni
diminati oleh Zaki, tetapi hatinya terlebih dahulu
diserahkan kepada Karim. Ibu Mazni amat kecewa
apabila mendengar tohmahan dan fitnah tentang Mazni
yang berkelakuan tidak senonoh itu. Di saat Mazni
memerlukan sokongan, ibunya meninggal dunia.
Tinggallah Mazni berdua dengan Karim sebagai suami isteri.

Dalam pada masa yang sama Mazni menyambung pelajaran
di sebelah malam. Hari berganti hari, terlalu banyak dugaan
yang mendatang. Mazni terpaksa membahagikan masa
dengan pelajarannya. Sedikit sebanyak, Mazni terpaksa
mengenepikan kehendak Karim. Mazni berasa kecewa
dengan sikap Karim yang mula berubah laku selepas
mendirikan rumahtangga. Karim kembali dengan
perangai lamanya yang suka berfoya-foya kerana
merasakan Mazni telah mengabaikannya dan sibuk
dengan buku-bukunya. Apakah kesudahan hidup
Mazni? Berjayakah Mazni mencapai cita-citanya?
Zaki yang tidak pernah jemu-jemu menagih kasih
pada Mazni masih belum berputus harap. Siapakah yang setia di sisinya?







Pelakon : Erra Fazira
Aaron Aziz
Fizz Fairuz



Tenaga Produksi : Pengarah : Khairunazwan Rodzi
Pengarah Artistik : Irwan Ismadi Shahrim



Tiket : RM30, RM50, RM70, RM100, RM150, RM300



Tempahan/Pembelian Online : www.ticket2u.biz

kalau korang tak puas hati lagi..korang boleh masuk ke laman wab ISTANA BUDAYA NI : http://www.istanabudaya.gov.my/web/guest/badai_semalam


korang faham tak aku citer berjeler2 ni???kalau tak faham pun,wat2 faham jela ek..sedikit pesanan kepada yang mengenali aku,housemate ke kawan2 yang selalu aku jumpa kat kuliah ke kat mana2 jela,bila korang baca entry ni korang jangan cakap apa2 ok,kenapa gambar erra fazira banyak melebihi pelakon2 lain?sebab erra fazira pelakon utama la..dah2..korang jangan banyak tanya,kalau korang tak puas hati,nanti kita sembang belakang,tak pun mesej2 ok..jangan kedekut kredit sangat..

ok..beberapa keping gambar yang berjaya aku mensavekan sepanjang rehearsal BADAI SEMALAM..

p/s : GAMBAR NI BUKAN AKU YANG TANGKAP,AKU CUMA SAVE JE..KALAU AKU YANG TANGKAP SENDIRI,MEMANG PENUHLA MEMORY KAMERA TU SEBAB AKU NI SUKA GAK TANGKAP2 GAMBAR ORANG NI..



pelakon utama BADAI SEMALAM..























korang tengok ni,siap ada shower gel lagi..insyallah..pasni aku nak cadangkan supaya buat buku dengan pen BADAI SEMALAM lak..kepada pihak yang terlibat dengan teater ni,bolehla pertimbangkan ye..(ecehhhh!!!perasan macam ramai sangat je yang baca blog ni..hehehe..)



perhatian!!!ini bukan pelakon badai semalam ok!!pelakon2 badai semalam semuanya orang,bukannya penguin..lgpn kalau nak ambik penguin2 ni berlakon,sapa yang sanggup nak bayar tiket flight diorang yang duduk entah mana kawasan ntah kat kutub utara tu!!


aku??ok..keje aku dengan team invisible aku sepanjang teater ni berlangsung dari 11-20 november ni,bermula esok cuma dok diam2 kat rumah,ikut perkembangan dari jauh je..tangkap gambar dari jauhla..itu je yang hamba mampu..yang lain2 tak mampu dah..korang datang ok..jangan tak datang..



ikhlas dari hamba allah serba sederhana..conan...

No comments: