Friday, April 23, 2010

SAJE NAK LUAH...


salam..teman2..lama dah sy tak menaip dlm blog ni...hari ni saya nak taip sikitla pasal kemrahan sy ni..

baru2 ni sy balik kaherah sbb tmn kwn nak jmpa kakak dia,kakak dia transit jap kat egypt pas buat umrah...tak nak cite panjg2,cuma nak nak cte pasal sorag polis ni yang tahan kakak dia dari jmpa adek dia...apa kejadah punya manusia la kan...ye saya tahu..ngra mesir negara yang darurat,sbb tu mn gi pun polis merata2...tapi takkan smpi nak jmpa kakak pun tak boleh???kwn sy jmpa kakak dia kat tmpt check in,dah la nak cari kakak dia tu susah,air port tu besr,masuk kena bayar le 5,tak pernah saya jmpa tau nak masuk air port kena bayar...kakak dia dpn kitorang je,pemisah dia cuma polis tu je,nak bagi barang pun tak boleh..ingt kakak dia tu gi mekah nak buat bom ke???aduhhhh......pening2.....smpikn nak slm pun tak boleh..disbbkan kitorg ni keras kpla,kitorg takkan berganjak slg dia xdpt salam kakak dia,akhrnya dptla salam gak...tapi saya tahu..kakak dia msti sedih sgt...

tu kisah masa kat airport...airpot mstila kat kaherah kan??skrg ni cite macam mn kitorg nak balik alex balik,masa mula2 smpi kaherah,kitorg dah beli tiket train siap2 dah,LE 19..ingt murah..mahal tau...saya dah tnya dia,kul 11 pagi ada tak??dia kata ada,tapi LE 35...disbbkan kitorg ni bkn diklgn org yg kaya,so kitorg belila tiket yg harga LE 19,tapi kul 1 ptgla..

so tibala hari kitorg nak balik alex..alkisahnya kitorang smpi kat stesn ketapi tu kul 11.30 pg..kitorg ni punyala tunggu smpi nak dekat kul 1,sy ni dah tak sedap hati,saya minta kawan saya tiket train and terus gi tanya pak cik2 arab tu...agak2 tmn2..apa yg pak cik2 tu ckp???

pak cik tu cakap..tiket hang ni kul 11 tadi......hahahahahahaha!!!!!saya dengan perasaan yang tersangat bengang,tuhan saja yang tahu..buat keje macam mana ha??????????klu kat mly ni mmg dah sah2 kena penampor 2000000 das dah ni...tp klu kat sini,tak payah la nak tunjuk teror sbb takde sp yang nak layan pun...arrrggghhhhhhhhhhh........LE 19 ingt murah ke....tambng pegi balik kaherah alex paling kurang LE 40 tau..di sbbkan saya terlps ketapi disebabkan pak cik tiket tu " tersalah " taip,saya dah rugi LE 19...terpaksa saya gi beli tiket lain...dalam hati masa tu tuhan sj yang tahu...saya ni bukannya jenis orang yang penyabar,memang macam2 saya cakap dah ms tu....

masa nak beli tiket lain tu,dah habs..so last chance kitorng kena balik naik van...aduhhh...duit lagi..dahla masa tu beg besar..musim panas lak..korang tolong la bayangkan...membaranya hati masa tu...ya allah!!!!!!!!!tiba2 kitorang dengar ada orang jerit2.....ISKANDARIAH!!!ISKANDARIAH!!!MAHATTAH MASR!!SIDI GABER!!!!

rupanya ada bas nak ke iskandariah..tanya pak cik tu brp tambag.dia jawab LE 25..aduhhhh...duit lagi!!!!tapi kitorang dah xde pilihan,kitorang dah tak larat nak pusing2 kat kwsn tu cari van,so nak tak nak terpksla naik gak bas tu....fuhhhhhhhh....lega sgt2 dapat duduk...penat gila....

tapi kitorang punya pnt blm hbs lagi tau..nak dijadikan kisah lagi..bas kitorang rosk...ya allah!!!!!!!!!!!!teman2 bayangkanla..rosak tu bukannya sekali bukannya dua kali,tapi 4 KALI!!!!!jalan dia lak bukannya macam highway kat mly tu...cantik je..ni padang pasir ok..nama pun sahrawi..kalau bas tu tak jalan,kitorng nak naik apa blk alex....ya allah.....kawan sy nak menangis dah ms tu...bayangkanla..klu naik train 3 jam je,tapi kitorng naik bas ditmbh lagi dengan banyak kali berhenti sbb bas tu "sakit" nak dekat 5 jam lebih kat dalam bas..sakit belakang ni jgn ckpla...korang pkr sndrla....tak terluah nak cite bnda ni....tak berbaloi langsung dgn byrn dia...bila dah smpi alex baru diorang suh tukar bas....alhamdulillah..bas ni bagus sikit...

banyak lagi pengalaman saya kat sini..nak cite mmg tak cukup page nantikan..tapi saya rasa,hidup kat mesir ni lagi mencabar daripada hidup kat bandar K.L tu,saya pernha nak buat visa,kitorg tunggu kat dpn pjbt visa tu pagi2 buta,smpi ke zohor..masih xde apa2 panggilan pun dr pihak pejbt visa tu,masa tu musim panas gak,bayangkanlah dari pagi sampi tengahari kami dok kat tepi jln tu macam orang gila tapi pihak pejabat langsung tak layan kami..alih2 org dah azan zohor baru diorag panggil masuk..

saya tinjau keadaan dalam pejabat tu,nak tgkla jugak kn..kot2 sibuk macam kat pasar tu...tapi teman2 nak tahu tak apa diorang semua buat..mengadap air teh...itu je keje diorang...sakitnya hati.....tapi yang paling saya sakit hati,kitorg diarahkan dtg kat pjbt tu smta2 polis2 tu nak tgk muka je!!!!!!!tunggu dari pagi smpi tgh hr nak tgk muka je!!!aduhhh!!!!jgn citela ms tu...muka mmg dah terbakar dah.perut mmg dah lapar dah..hati lagi la..jgn ckp mcm mn dia terbakar...ARRRRRGGGGHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dok kat sini mmg kena byk sabar..tapi skrg sy mmg tak boleh sbr dgn perangai orang2 arab kat sini...sy mmg tak boleh nak berlembut dgn diorg lagi dah...jadi saty je pesanan saya tuk org mly yg nak dtg sini,jadikanlah hati anda sekeras batu,sbb kt sini xde isitilah budi bahsa budaya kita..percayala ckp saya..klu ada pun tak ramai...

1 comment:

cik kiTTy said...

hihi geli hati..
ala..awak sabar je..tu la hidup..penuh dengan dugaan..
awk tahu..nanti bila awak dah balik malaysia ke..awak dah kahwin..awak cerita kat family awak..benda2 yang awak lalui ni akan menjadi satu kenangan manis untuk diingati :):)
semua ni mengajar kita erti hidup..huhu..
take care ya..
xoxo..