Thursday, January 14, 2010

FILE MESSAGES

salam,teman2 hari ni saya nak kongsi apa yang saya dapat dari yahoo messenger saya,


CARA MENGAWAL "STRESS"DARI BUKU PERUBATAN ISLAM,cara yang paling baik mengawal stress ialah dengan mengisi jiwa kita dengan ajaran islam seperti solat sunat,membaca al quran,bertahmid dan dll.selain tidak meninggalkan solat solat fardhu :
1-menjauhi rokok dan perkara2 yang memabukkan.nabi muhammad bersabda:jaihilah perkara yang memudaratkan".
2-tidur yang mencukupi,adalah penawar,tidur yang mencukupi merehatkan badan dan otak.nabi muhammad bersabda:"apabila salah seorang daripada kamu berasa mengantuk,hendaklah dia tidur hinnga hilang rasa ngantuknya.apabila seseorang meneruskan solat ketika mengantuk,berkemungkinan ketika sedang membaca istighfar tanpa sedari dia mengutuk dirinya sendiri"(riwayat bukhari-muslim).


PETUA-PETUA IMAM SYAFEI.

4 PERKARA UNTUK BADAN SIHAT :
1-makan daging.
2-memakai haruman.
3-kerap mandi.
4-berpakaian dari kapas.

4 PERKARA MELEMAHKAN BADAN :
1-banyak berkelamin.
2-selalu cemas.
3-banyak minum air ketika makan.
4-banyak makan bahan yang masam.

4 PERKARA MENAJAMKAN MATA :
1-duduk menghadap kiblat.
2-bercelak sebelum tidur.
3-memandang yang hijau.
4.berpakaian bersih.

4 PERKARA MEROSAKKAN MATA :
1-memandang najis.
2-melihat orang dibunuh.
3-melihat kemaluan.
4-membelakangi kiblat

4 PERKARA MENAJAMKAN FIKIRAN :
1-tidak banyak berbual kosong.
2-rajin bersugi.
3-bercakap dengan orang soleh.
4-bergaul dengan para ulama.

ADA 3 KATEGORI MANUSIA:-BERJAYA:HARI INI LEBIH BAIK DARI SEMALAM.
:-TERPEDAYA:HARI INI SAMA SEPERTI SEMALAM.
:-CELAKA:HARI INI LEBIH TERUK DARI SEMALAM.

teman2,saya ada 1 kisah untuk dikongsikan bersama teman2,kisah ni kawan sy yang buat,apa kata sy tulis dalam blog ni..ok tak??

Haritu kita jalan sekali,bezkan jalan sambel bergurau..tp plg bez bile awak kasi hadiahtu...tu lar hadiah paling saya tak bole lupakan..senyoman manis awak..esok2 bila saya xbole jln,saya nak awak iringi saya,masa ni saya dah tak boleh nak panggil awak macam selalo,awak yang kena datang...masa ni gak saya nak hadiah lagitp sy taknak senyuman awak tu...saya nak alfatihah..awak bacakn tuk saya ek..sebab saya dah tak bole baca sndr..Pastu..bila ada owang letak saya bawah papan,awak jangan nangis@cari saya sbb saya dah xboley tego awak...janji ek!!!!!frenship poeber...

teman2.saya pun tak taula kenapa sy nak tulis benda ni dalam blog saya,tapikan teman2,mati kita tak sapa yang tahu,mungkin sekejap lagi saya mati..atau mungkin esok..lusa..???apa slhnya klu kita saling berpesan2..itukan sesuatu yang digalakkan..tapi apa2 pun...jika ajal saya dah sampai,1 je yang saya minta..tolong bacakan yasin tuk saya setiap malam jumaat..itu yang saya minta..saya pun tak tau kenapa saya nak tulis macam ni..saya rasa benda ni bermula pagi tadi..doakan untuk semua umat islam..salam perkenalan dari bumi anbiya....

No comments: