Monday, March 8, 2010

REHLAH(LAWATAN) ADVANTURE.......

salam..teman2..lama dah saya tak update blog ni,sory..akhir2 ni macam busy sikit...hmmm...tapi kan saya ada something yang agak menarik jugakla yang nak di share dengan teman2..baru ni 22,23,24 and 25 februari saya ada ikut gi rombongan ke sinai....tahu tak pasal sinai ni???saya cerita serba sikit pasal sinai ek...sinai adalah bukit yang setinggi 2.285 meter diatas permukaan laut,sepanjang pendakian kitorang xjumpa lagi pokok ataupun tumbuh2an,kalau ada pun setakat yang kecik2 tu je,masa2 mula kitorang masuk ke kawasan bukit sinai kitorang lalu kat depan gereja,gereja tu punya la besar,katanya dalam gereja tu ada di tanam pokok2 yang akan lindungi orang kafir bila nak kiamat nanti,kalau teman2 nak lebih paham psl pokok ni,bolehla teman2 cari sendiri maklumat ni ek,tapi saya tak pernah masuk pun dalam gereja tu,kwn2 yang pernah masuk yang cite kat saya,tapi psl pokok insyallah ia adalah fakta ok,bukannya auta...

sebenarnya kenapa ye kitorang ni beriya2 sangat nak panjat bukit tu ha???klu teman2 nak tahu,bukit tu dipanggil juga dengan panggilan jabal(bukit)musa,sebab nabi musa telah bermunajat diatas bukit tu selama 40 hari dipuncak sinai tu,alhamdulillah,saya dapat menjejakkan kaki di tempat munajat nabi musa tu.

selain tu,kitorang ada lawat maqam nabi soleh dan harun dengan pengikut2 nya,kitorang ada tengok tinggalan lembu samiri,lagi satu pasal samiri ni,mybe patung yang ada sekarang ni bukan patung yang betul,patung yang betul dah dipecahkan,mybe yang ada tengok ni hanya biasan dari patung emas samiri tu,pasal ni pun saya galakkan teman2 kaji sendiri ok.

kitorang sempat gak gi tengok air mata 12,ingat tak kisah yang kaum nabi musa tersesat di pergunungan yang tiada apa2 sumber untuk dimakan,jadi allah perintahkan supaya nabi musa ketuk kayu dia di batu,and kuarlah 12 mata air,knp 12 mata air??sebb masa tu ada 12 kaum.

and sbnrnya byk lagi tempat yang kitorg lawati,insyallah,saya akan publish kan gambar2 sepanjang rehlah(lawatan)kitorang...satu lagi saya nak pesan,tak rugi kalau kita panjat jabal musa,bukit nila paling mencabar,sbb apa saya ckp mcm tu,teman2 kena rasa sendiri,baru tahu...akhir kata dari saya,marilah kita menadah tangan sebagai tanda mensyukuri nikmat allah..allah itu mampu mencipta segalanya tanpa pertolongan dari sesiapa pun,kerna allah itu bukan lemah,dan lemah itu adalah sifat mustahil bagi allah..andai ada yang silap,tegurla saya...

No comments: