Friday, February 12, 2010

ASAL KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN..

salam..teman2..benda ni saya ambik dalam forumm.wgaul.com...saya just bagi yang sekadarnya,yang selebihnya teman2 boleh tengok sendiri dalam laman web ni ok???rajin2 kanla tangan tu....

oleh K.H bahaudin mudhary,almarhum (1920-1979).

dalam al-quran di sebutkan bahawa asal kejadian manusia terdiri dari 7 macam kejadian.saya sebutkan ayat-ayatnya satu demi satu..

1-surah ar rahman ayat 14:"dia menjadikan manusia seperti tembikar(tanah yang dibakar)".yang di maksudkan dengan kata "shal-shal" di ayat ini ialah tanah kering atau setengah kering yakni "zat pembakar" atau oksigen.

2-ayat itu juga menyebut kata "fahkhar" yang maksudnya ialah "zat arang" atau carbon.

3-surah al hjr ayat 28:"dan ingatlah ketika tuhanmu berfirman kepada malaikat "sesungguhnya aku hendak meniptakan seorang manusia dari tanah kering dan lumpur hitam yang berbentuk" di ayat ni tersebut juga "shal-shal" telah saya terangkan tadi.sedangkan kata "hamaa-in" di ayat tersebut ialah "zat lemas" atau nitrogen.

4-surah assajadah ayat 7:"dan allah mencipta manusia berasal dari tanah".yang dimaksudkan dengan "thein"(tanah) di ayat ini ialah "atom zat air" atau hidrogen.

5-surah ash shaffat ayat 11:"sesungguhnya aku (allah)menjadikan manusia daripada tanah liat".yang di maksudkan dengan kata "lazib"(tanah liat)di ayat ini ialah zat besi atau ferrum.

6-surah ali imran ayat 59:"dia menjadikan adamdaripada tanah kemudian allah berfirman kepadanya"jadilah engkau,lalu berbentuk manusia".yang di maksudkan dengan "turab" dalam ayat tersebut "unsur-unsur zat asli yang terdapat dalam tanah" yang dinamai "zat-zat anorganis"

7-surah al hijr ayat 28:"maka setelah aku sempurnakan(bentuknya)lalu ku tiupkan roh-ku padanya".

teman2..bukala web yang saya tulis kat atas tadi,dalam tu ada terangkan secara terperinci..kalau ada salah harap ada yang sudi menegur saya....

No comments: