Wednesday, November 18, 2009

BETUL KE????

salam,hari ni saya nak tanya teman2,betulke orang dulu2 suka gunakan darah ayam dalam masakan diorang,tujuannya untuk menyedapkan makanan,pelik tu,ni sumber yang saya baca dlm buku tau,kisah seorang student yang belajar kat luar negara,dia nak cari ayam hidup sebab diorang nak sembelih sendiri nak ambik darah ayam tu untuk di letakkan dalam masakan diorang..pelik tak?????
kita kan tahu darah tak boleh di makan,tapi kenapa orang nak makan jugak,kalau dah sedap semuanya orang bantai,janji sedap,ala..lebih kurang macam orang makan janin,mesti pernah dengarkan,pompuan yang dah terlanjur gugurkan baby dia pastu jual la,nant diorang masakla,buat masak gulai ke tomyam ke sup ke,apa2 jela yang diorang rasa nak masak..
Kalau kat negara china diorang paksa pelacur diorang mengandung,pastu dalam beerapa bulan yang diorang nak diorang suruh pompuan tu gugurkan,bestkan cara diorang ni...nila masalahnya manusia ni,sekarang dah wujud tau golongan kanibal alaf baru,PEMAKAN MANUSIA,MEMANG GILE!!!!!!!

Ade 1 kisah lagi tau,kat china gak ni,diorang bunuh ayam bukannya diorang sembelih,tapi diorang guna ULAR!diorang letak ayam hidup tu kat atas meja,diorang pegang sekor ular paksa ular tu patuk ayam tu berkali2,diorang cakap,bisa ular tu akan jadi penawar,terukkan diorang ni,makin maju makin bodo rupanya,makin bodo rupa2nya makin maju,hehehehehe...

Saya ade dengar cerita,tapi cerita ni diceritakan sendiri oleh sumber yang boleh di percayai,diorang bunuh ayam tak payah susah2 nak sembelih,nanti nak kena asah pisau lagi,kan dah menyusahkan diri namanya tu,guna eletrik pun tak payah,nanti melambung pulak bil nanti,macam AYAM TESCO la tu kot,bunuh ayam pakai eletrik(agak2nya kot),ni cara yang paling jimat,diorang buka pintu,letak kepala ayam tu kat celah2 pintu tu,pastu diorang tutup pintu tu kuat2..senangkan,kreatif betul KEPALA HOTAK diorang ni,nak jimat la konon...kesian kat ayam2 tu,apala nasib aku kata si ayam tu...

Ade lagi cite pasal ayam,pasal sambung guna ayam,ala..laga ayam tula...si din ni (bukan nama betul) suka laga ayam,ayam dia ni memang hebatla,selalu je menang,tap 1 hari tu,ayam dia kalah,dia punyala bengang,dia pukulnya ayam tu dengan kayu,diterajangnya ayam tu,tap dia tak puas hati lagi,dia gantung ayam dia tu,dia siram dengan minyak petrol,dia bakar ayam tu hidup2,ni lagi dahsyat,tak payah susah2 nak sembelih buat ayam bakar,memang dah terbakar pun,baru dia puas hati,ending dia,si din ni mati dalam keadaan badan bernanah,siap berkokok lagi,tak payah susah2 nak beli jam loceng,rakam je masa dia tengah berkokok tu,set kan dalam enset dah boleh buat jam loceng,baru dia tau,ingat ayam tu tak de rasa sakit ke??

Saya tulis story ni bukannya nak kutuk2 mana2 pihak,tapi saya geram dengan perangai manusia ni yang kejam lebih daripada binatang lagi,harimau pun takkan ganggu manusaia kalau diorang tak kacau harimau tu,saya teringat dengan adek saya yang bongsu,dia ni kalau bab binatang cukup laju,semua pasal binatang dia nak kaji,sampi mak saya pun tak tau nak jawab soalan2 dia tu,1 hari tu dia cakap dengan mak saya "mak,fatah rasa macam berdosa sangat bagi ayam makan makanan yang busuk2 yang dah basi" mak saya jawab " dia kan binatang mana ade otak,semua benda dia makan","sebab dia takde otak la kita kena bagi dia makan yang elok2"bile mak saya dengar adek saya cakap macam tu,terus mak saya jawab,takpe2,esok fatah masak nasi panas2 bagi ayam tu makan"adek saya diam je dengar jawapan mak saya,tapi dia balas balik,dia cakap mana boleh,last2 dia diam je...mybe dia berpikir lagi kot...hehehehe...
Apa yang saya nak katakan,binatang ni sebenranya ade gak perasaan sayang dia kat kite,macam mana nak timbulkan perasan sayang tu,pandai2la kite reka ok,kadang2 kita akan rasa,sayang binatang ni lebih baik daripada sayang manusia,sebab diorang takkan bagi kite sakit hati,walaupun diorang ni teruk kena marah dengan tuan diorang,diorang takkan sekali2 tingalkan tuan diorang,tak percaya,cuba buat dulu,nanti baru tahu kesannya...

No comments: