Thursday, June 30, 2011

MAKA BERMULA KISAHNYA.....

salam..kawan2..hari ni aku nak cite sikit,cerita yang telah diceritakan oleh kawan aku kepada aku tadi,dan aku rasa agak menarik gak cite tu untuk diceritakan disini..

begini kisahnya bermula...adala sorang mamat ni yang agaknya ingin membawa kemajuan kepada orang2 asli ulu yang tak reti langsung pasal dunia luar ni,so hari tu dia bertekad untuk gi ke perkampungan orang asli dengan menaiki kapal terbang,tapi bukan kapal terbang MAS tu,kapal terbang askar la kot agaknya...

so si mamat ni bawakla sebahagia orang2 asli ni naik kapal terbang tu,kat dalam kapal terbang tu bahagian belakang dia lapang,memang boleh main tuju guli la nak katanya betapa luas kat belakang tu...

tengah syok2 pilot tu bawak kapal terbang tu,tiba2 si mamat ni dengar orang asli kat belakang tu bising2,dia pun gi la jenguk,sekali gi tengok,diorang tengah lompat2 lak sambil bermain2 riang..so si mamat ni pun cakapla "eh,janganla macam ni,jangan main kat sini,kat sini tak boleh main,kalau nak main kena main kat luar"..so orang asli tu pun senyapla jap,si mamat ni pun gi la balik kat tempat duduk dia kat sebelah pilot tu..

dok asyik2 duduk kat depan tu,tiba2 si mamat ni tak sedap hati lak,asal senyap je kat belakang tu..dia pun gi la jenguk balik kat belakang tu,sekali jenguk,orang2 asli yang ramai tadi tu dah takde,yang tinggal cuma 4 orang je..dia pun hairan dan pelik,sambil mengaru2 kepalanya,dia pun bertanya pada orang asli yang masih stay kat situ "mana yang lain??"..orang asli pun jawab "tuan kata kat dalam ni tak boleh main,kalau nak main kena main kat luar,jadi diorang semua dah main kat luar"..

si mamat yang agak kaget dengan jawapn orang asli tu pun bertanya lagi "habis tu kenapa korang tak ikut??"..dengan selamba dan muka sardinnya,orang asli pun menjawab "KAMI NI PEMAIN SIMPANAN"...

agak2nya orang asli yang "main kat luar" tu mati syahid tak???hehehe..so kesimpulannya...lain kali kalau nak cakap dengan orang yang tak berapa reti ni kenala guna bahasa yang skema,yang lurus..jangan pakai bahasa yang tinggi2 ni...

jadi salam pagi jumaat tuk rakyat malaysia..biar smlm mngjr erti pyh,hari ini mngjr erti lelah,tp esok mnjnjikn 1000 hidyh dr allah buat sang hmba.

1 comment:

Cik Kamoo said...

Awak terima kasih utk nasihat di entry ini Akulah Saputangan Kehidupan Mu ...

Memang saya tgh down kerana manusia!!