Sunday, January 23, 2011

KISAH MANUSIA DAN LOGIKNYA..

salam...baru2 ni saya tepon mak saya,mak saya ada cite kat saya bahawa ada tidak kepuasan hati sesetengah manusia yang saya anggap sebagai "BUSUK HATI" yang suka memburukkan kami sebagai PELAJAR AZHAR,EGYPT..

saya tulis enty ni bukannya nak cari gaduh ngan sapa2 pun,tapi saya cuma nak "CAKAP" je...kecoh kat pejabat mak saya,pelajar azhar ni tak msuk kuliah,suka ponteng,cakap bahasa arab ammi(kampung) bukannya arab fusohah(bahasa baku),mengulang banyak kali,asyik cari duit sampai kuliah tak masuk,doktor dia pun sama,bagi markah kesian kat budak padahal budak2 bukannya cerdik pun,AL-AZHAR ni tak sistematik,mcm2 lagila...kalau nak tabur benda buruk tu memang banyak pun kan...

ok.....saya rasa macam nak jawab balik...hmm...memang kitorang kuliah tak wajib,tapikan takkanla kitorang ni bodo sangat sampai tak reti2 nak msuk kuliah,buat apa penat2 datang dari jauh sampai kena naik flight alih2 tak msuk kuliah???mungkin azhar buat macam ni sebab nak uji hati manusia ni,kalau betul2 niat korang nak kutip ilmu allah,maka sudah pastinya korang dengan ihklas hati masuk kelas,dan sentiasa bersikap istiqamah dalam menuntut ilmu,ye..memang ada yang tak msuk kuliah,tapi xkan nila setitik rosak susu sebelanga???

pasal cakap bahasa ammi(bhs kpg) tu kan,kitorang bukannya taknak cakap fusohah,tapi bila kitorang cakap,ada yang gelakkan kitorang,dan yang paling best sekali diorang tak paham,sebab diorang kat cni memang cakap bahasa ammi,ada yang tak paham bahasa fusohah,hbs tu kitorang nak buat macam mana??cuba habaq sat kat cheq???xpela..kepada yang sesuka suki tu kata kat kitorang ni,nnt kitorang cakap bahasa isyarat ye..

mengulang banyak kali,hmmmm..kami ni xde eximnt macam univerct lain2 tu,markah kami 100% atas peperiksaan sahaja,diulangi sekali lagi MARKAH KAMI ATAS KERTAS PEPERIKSAAN SAHAJA..harap maklum ye,mybe ada excimnt,tapi tak byk,setakat 2@3 sbjk sahaja,dan kami xde markah kehadiran ye,ingat senang nak baca kitab arab,stat muka dpn sampi muka belakang masuk periksa,korang hafal tengok!!!!!!manusia mana yang nak mengulang banyak kali..

dan paling tak sedap sekali,kata kat doktor kenapa??tak baik tau..kalau doktor ni banyak bagi markah kesian kat kitorang ni,xdela kitorang dok mengulang,ingat senang2 je doktor nak bagi markah free,ramai je yang cukup2 4 tahun belajar kat sini,ada yang cemerlang lagi,yang tu korang tak sebut pun???

kitorang bukannya orang kaya,ada yang dapat zakat,ada yang buat pinjaman,dan ada yang guna duit sendiri,sebab tula kitorang kena cari duit sendiri,kalau tak sapa nak bagi kami duit sara hidup kat sini,salah ke????

dan yang paling tak best sekali,katanya azhar ni tempat dakyah orang yahudi..macam mana tu ye..saya ambik syariah islamiah,setakat ni xdela saya belajar yang tak betul,alhamdulillah,masih belajar tauhid,masih belajar 4 mazhab,masih belajar al-quran dan hadis,tafsir ayat ahkam,xde lagila subjek yahudi..opssss...mesti orang yang cakap tu tersilap masuk U kot masa datang cni...kesian..kesian...

dan satu lagi sebagai tambahan,al-azhar ni orang yahudi nak sangat masuk,nak tengok apa yang diajar kat dalam ni,dulu memang ada sorang terlepas masuk,tapi bila doktor masuk,dia tak terus ajar,mula2 sekali dia cakap,SAPA YANG TAK BERKENAAN SILA KELUAR!!!(lbh kurgla ayat dia,ni senior2 cite blk)maka keluarla orang "yang tak berkenaan" tu,dia pakai purdah,sebab tu orang tak tau,dan yang paling best sekali,doktor tu BUTA!!!!tapi katanya ada gak sorang yang terlepas masuk,dia kaut semua ilmu kat situ,bwk balik negara dia,buka madrsah,dia ajar balik apa yang azhar ajar,tapi dia seleweng semua apa yang diajarkan kat azhar tu..jahat kan???

dan tak silap saya,al-azhar ni merupakan salah satu tempat yang orang yahudi nak musnahkan,jadi macam mana boleh dikatakan al-azhar ni sebagai tempat dakyah yahudi???saya kurang fahamla..dan paling tak paham???????hmmmmm...

apa2 pun,saya malas nak cite panjang2 lagi,sebab senang cakap,SAPA YANG DOK CNI AND BELAJAR KAT SINI,DIA TAULA KISAH SEBENARNYA....

No comments: