Friday, June 25, 2010

KEMUSYKILAN YANG PERLU DI JAWAB....

salam..teman2..lamanya saya tak up date blog ni..sory....sekarang saya cbuk sikitla....maklumla..dpt rezeki lebih..nak balik mly...wawawawa....seronoknya....so kena cari barang sikit....takkan nak balik tak bawak apa2 kot..lgpn exam tuk oral tak hbs lagi...

hmmm...saya ada sikit musykil untuk dikongsikan..klu sp2 ada jwpn silala tuk menjawabnya....ok..mcm ni....saya ada baca satu ruangan tu,ada orang tanya,dia datang haid,kebetulan lak suami dia berkeinginan dengan dia.so diorang pun bersamala..tapi suami dia tak sentuh dari pusat kebwah...sampai dia inzal(keluar air mani)..wajib tak tuk dia mandi wajib disebabkan inzal tu??

ok..hamba allah tu jawab...dalam tempoh haid,suami tak boleh tuk menyetubuhi bini dia kecuali klu dia dah bersuci...dia kena mandi wajib tanpa perlu tunggu darah haid tu habis...

so..saya ada sikit musykil..mmg betul haram hukumnya klu menyetubuhi isteri yang dalam keadaan haid,tapi klu dah darurat sangt keadaan suami tu,blh setubuh tapi jangan masukkan zakr ke dalam faraj..itu mmg betul apa yang dijawab tadi..tapi yang musykilnya...setahu saya..bila kita mandi wajib kita kena ambik wuduk kan,tapi haram hukumnya klu kita ambik wuduk masa dalam keadaan haid dengan niat untuk mengangkat hadas besar...lagipun klu dia mandi wajib sekalipun,dia tak boleh solat,puasa dll yang berkaitan dengan perkara fardhu...

mungkin ilmu saya masih cetek..tapi saya perlukan jawapan yang pasti..harap ada yang sudi membantu...kita sama2 berkongsi....

No comments: