Thursday, November 30, 2017

YOU WILL BE FINE...

Saja aku sembang dengan kawan aku haritu, friendship orang matang memang selalu jauh2.. hakikatnya itu cara untuk pujuk hati, kalau tak akan rasa forever alone.. dulu aku selalu cakap hidup bujang tu lagi bahagia, tak banyak masalah, memangla bahagia, seronok sebab tak perlu nak pikir banyak2 untuk masalah orang lain, tapi sedar ataupun tidak, manusia.. hidup mereka perlu sentiasa berteman, teman yang dipilih menjadi panduan dalam meniti kehidupan, teman yang baik dan sejati sentiasa membawa ketenangan hati, teman durjana umpama duri yang tersembunyi akan buat kau menangis diam dalam hati. 

Manusia tanpa teman, dibimbangi akan bersahabat dengan setan, tahu apa akibatnya kalau berdamping dengan makhluk tidak sepatutnya? dikhuatiri yang buruk disangkanya baik-baik belaka.. tapi perlu diingatkan juga, seberapa banyak teman yang dimiliki, diakhir cerita kita tetap sendiri, umpamanya kita ni la mata pena yang akan menggerakkan sebuah cerita yang penuh dengan sandiwara dunia... 

Manusia.. sampai satu fasa kita semua akan terasa payah untuk melangkah, bila banyak tanggungjawab datang menerpa, aku tahu korang semua akan rasa lesu dan tidak bermaya dengan kehidupan, tapi kuatkanlah semangat, tahu tak kita semua ni gagah dalam merempuh dugaan dunia yang tidak henti datang tanpa sebarang petanda.. manusia, hidup ini memang tak mudah, tapi apakan daya, kita sudah terpilih menjadi khalifah dimuka bumiNya.. act like that one!! you will be fine.. manusia, percayalah bahawa aku sedang melalui fasa itu, Demi Allah, aku mohon moga Allah pulihkan semangat kita yang makin tunduk lesu, kadang2 tiada bahasa yang dapat diucapkan untuk menggambarkan dugaan yang sedang dihadapi.. 

Manusia.. aku tak kenal kau, kau pun tak kenal aku.. tapi anggapala perkenalan kita atas nama ikatan ukhwah yang telah terjalin sejak zaman Nabi Adam..kita mungkin berbeza dari segi rupa, kulit, bangsa dan agama, tapi kita semua datang dari keturunan yang sama.. perbezaan ini sebenarnya hanyalah satu pelajaran yang Allah bagi kat kita supaya manusia lebih berfikir dan saling memahami cara hidup yang diamalkan.. 

Manusia.. siapa engkau dimasa lalu bukanlah urusan aku, sebaiknya yang sekarang cuba perbaiki supaya kau dapat membahagiakan orang-orang yang bakal bertandang dalam hidup kau.. and someday you will be fine
😁

ikhlas dari hamba allah yang serba sederhana... conan

No comments: