Sunday, April 25, 2010

HMMMMM...NTAHLA....

Salam..teman2....ada tak sp2 yg nak tolong dengar rintihan sy ni...saya sedih dengan apa yang berlaku terhadap mahasiswa/wi kat mesir ni.....

baru2 ni kami dikejutkan dengan berita bahawa semua belajar wafidin(bukan pelajar mesir)yang belajar di universiti al-azhar yang selain dari kaherah akan dipindahkan ke kaherah..

teman2..nak saya sy sebutkan ke tak cwngn2 azhar kat sini???alex,mansurah,tanta,dumyat,shubra,shibin elkom,zaqaziq.....ada lagi tak yg sy tertinggal??tapi ini bukan mslhnya,yg menjadi maslhnya ialah setiap cwngn tu klu dipindhkan semua ke kaherah muat ke??alex sj mahasiswi mencecah hingga 400 lbh,itu baru orang melayu je,belum cmpur singapore,thailand,indonesia,yg dtg dari turki ke misalnya kita tak kira lagi...saya dipahamkan kuliah kat kaherah pun dah penuh,klu kata semua pelajar melayu ditempatkan disana saya rasa smpi luar dewan la kami duduk..

masalh lain lagi ,sy bagi contoh,penempatan anak2 perak kat kaherah tu dulu ada 1 je banggunan,nak dapatkan bangunan yang baru ni susah yang amat2 sangat..tapi bayangkanlah kalau semua cwgn pindah ke kaherah mampu ke nak tampung semua ank2 perak2...rumah2 sewa kat kaherah dahla mahal,paling murah pun dalam LE 700,tapi kebanyakannya dalam 1000 lebihla...itu baru sewa rumah,belum makan lagi..

lagi satu,kat sini kami boleh pilih kos samada nak ambik syariah,lughah atau usuluddin..tapi dengar ceritanya andai jadi pindah ke kaherah dioranga akan selaraskan semua madah kami,xde pilihan lagi..maknanya kalau saya ni dah tahun 2 sayriah kalau diorang nak selaraskan semua cthnya diorang pilih lughah maka saya akan mula balik tahun satu dengan kos lughah..macam mana dengan kakak2 yang dah tahun 4,nak ulang balik thn 1 ke???gila!!!!tak ke hancur hati dgr bnda ni..ingt nak bljr kat sini senang,tungging tebalik belajar tau...ada yang sampai 8 thn,klu kata buat mcm tu.sy rasa kuar air mata darah la diorang....

yang saya pening and lagi susah hati sangat2 ni bnda ni berlaku waktu nak dkt2 piksa dah..ya allah...pening sgt...baru2 ni kuar lak kat paper amerika kata mesir ni dah tak selmt untuk wafidin....

teman2..banyak dah sebenarnya yang berlaku kat pelajar2 azhar kat sini yang orang mly tak tahu..saya rasa makin susah nak melangkah untuk menjadi gradute al azhar,kenapa ramai yang tak puas hati dengan kami,macam2 bnda dah kena sekat,tak puas lagi ke tengok kami kat sini bersusah payah..tak payah saya nak sebut mana2 pihak,mereka dan allah lebih tahu siapa mereka..

jika bnda yang sy ckp ni betul2 jadi,saya rasa ramai pelajar azhar yang akan balik mly dan sambung disana...sp yang tak rasa dia takkan paham apa yang kami rasa kat sini...

doakan kami kat sini,harap2 bnda ni tak jadi..amin...

No comments: